23948sdkhjf

Hver 10. chauffør har kørt galt i arbejdstiden

Inden for det sidste år har hver 10. erhvervschauffør kørt galt i arbejdstiden, viser en ny undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension.

Hver dag kører ansatte i landets virksomheder millioner af kilometer på vejene i arbejdstiden i enten personbil, varevogn, lastbil eller busser. Erhvervskøretøjerne er generelt involveret i mere alvorlige ulykker, da køretøjerne ofte er tungere og større end andre køretøjer.


Ifølge Arbejdstilsynet sker 37 % af alle arbejdsulykker med døden til følge i trafikken. I en ny undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension blandt 1.050 erhvervschauffører, siger 10 % af dem, at de en eller flere gange inden for det seneste år har kørt galt, hvor der var skader på køretøjer eller personer.


»Der kan ske store materielle og menneskelige skader, når en tungt læsset firmabil, varevogn eller lastbil kommer galt af sted i trafikken. Det er vigtigt, at flere virksomheder sætter fokus på, hvordan de ansatte kører i trafikken, så flere af de her ulykker kan undgås,« siger Mogens Kjærgaard Møller, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik. 

Uheld kan nedbringes


For at få flere virksomheder til at sætte ind på området, afholder Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension i dag torsdag den 4. maj en trafiksikkerhedskonference, hvor transportministeren, transportordførere, politiet, Havarikommissionen og 100 repræsentanter fra danske transportvirksomheder vil deltage.


På konferencen vil politiet og Havarikommissionen vise eksempler på, hvorfor det går galt med tunge køretøjer i trafikken.

»Når virksomhederne sætter ind på det her område, så kan de skabe mærkbare resultater i form af færre uheld, færre udgifter til sygedage og skader på køretøjer, men også lavere brændstofforbrug samt mindre stressede chauffører. Så alle vinder på, at virksomhederne arbejder målrettet med trafiksikkerhed blandt deres chauffører,« siger underdirektør Hans Reymann-Carlsen fra Forsikring & Pension.


Uopmærksomme chauffører 


Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension har spurgt de erhvervschauffører, der har kørt galt inden for det sidste år, hvorfor det gik galt.


En stor del af chaufførerne siger, at det var andre trafikanters uventede adfærd, der var skyld i ulykken. Men mange erkender også, at de tjekkede sms, mails, holdt for kort afstand, var træt eller ikke orienterede sig godt nok.

Netop utilstrækkelig orientering er et problem, når man ser på, hvorfor lastbiler ender i alvorlige ulykker i trafikken, konkluderer Havarikommissionen i en undersøgelse.

»Undersøgelsen har blandt andet vist, at cirka halvdelen af de 30 lastbilulykker kunne være undgået, hvis lastbilchaufførerne havde taget sig tid til at se sig for og havde fastholdt fokus på trafikken og vejens forløb,« siger Mette Fynbo, formand for Havarikommissionen for Vejtrafikulykker.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078