23948sdkhjf

Hyllested revser ’kynisme’ hos DI

Forleden blandede Dansk Industri Transport sig i debatten om, hvorvidt Danmark skal indføre højere bødestraffe til chauffører, der afholder ulovlige weekendhvil i lastbilen.

DI Transports branchedirektør Michael Svane var træt af, at venstrefløjens tilhængere af skærpede sanktioner i flæng nævner de franske bødestørrelser som forbillede. Han påpeger, at de heftige tal, der nævnes, kun er strafferammen i Frankrig – og altså ikke lig med de bøder, det franske politi rent faktisk stanger ud.

Michael Svane kritiserer Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested for at sammenligne æbler og pærer, og branchedirektøren mener desuden, at de nævnte bødeforslag er helt ude af proportion med overtrædelsens betydning for trafiksikkerheden.

Henning Hyllested ser kritikken som et udtryk for, at oppositionspartierne har ramt plet med deres forslag.

»DI Transports reaktion viser vel først af alt, at vi, der stiller ændringsforslaget til l 158, har fat i noget alvorligt for de store danske vognmandsfirmaer, der har flaget ud og betjener sig af billige østeuropæiske chauffører. Vores forslag er under udarbejdelse i Folketingets lovsekretariat. Herefter tager vi en drøftelse om, hvor stor bødestraffen skal være. Jeg hæfter mig ved, at det i Frankrig er muligt med bøder op til 30.000 euro. Så hvorfor skulle det ikke gøres muligt i Danmark?«

Det handler ikke om ét minut

I en pressemeddelelse skriver DI Transport:

”Det er lovligt at afholde et reduceret ugentlig hvil på op til 45 timer i førerhuset, hvis den er indrettet med passende sovepladser. Derfor virker det uproportionalt med en kæmpebøde for et ekstra minuts hvil.”

Underforstået at en stor bøde for at holde det regulære 45-timers ugehvil i førerhuset er alt for voldsom, når man i princippet gerne må holde det reducerede ugehvil på op til 44 timer og 59 minutter i lastbilen.

Men her er noget, som Michael Svane og DI Transport helt har misforstået, mener Henning Hyllested.

»Michael Svanes bemærkninger om det ekstra minut viser lidt om den kynisme, der har bredt sig hos de store vognmandsfirmaer og deres organisationer. For det handler jo netop om formålet med ugehvilet på 45 timer. At chaufføren skal have mulighed for at ”koble fra”, komme væk fra arbejdet, komme ud af førerhuset og hjem til familien. At der er lavet alle mulige moderationer af den daglige køretid og pauserne, den daglige hviletid og altså ugehvilet, er blot udtryk for, at chaufførernes arbejdsmiljø altid må holde for, når der skal findes på muligheder for at holde lastbilen kørende. Og som gør reglerne næste umulige at håndtere og administrere.«

Vil stoppe systematisk cabotagekørsel

Michael Svane kritiserer desuden kampen imod hvil i førerhusene for i virkeligheden at være en kamp imod udenlandske chauffører i Danmark og opfordrer tilhængerne af strengere straffe til i stedet at ”lægge svesken på disken”.

Det gør Henning Hyllested gerne.

»Jeg lægger ikke skjul på, at forslaget også skal ses som et bidrag til at bekæmpe den systematiske cabotagekørsel, som jeg mener er ulovlig. Den internationale transport ikke må have til formål at kunne køre cabotage. Det er i strid med cabotageforordningen.«

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063