23948sdkhjf

- Det er ikke meningen med reglerne

DEBATINDLÆG:

Kim Johansen har sikkert helt ret i sine antagelser om, at sydgående transporter aldrig kommer tilbage til dansk arbejdskraft.

Han har sikkert også ret i, at det ville være umuligt at skaffe den arbejdskraft.

Men jeg tror heller ikke, det er det, kritikken i debatten handler om.

Den handler derimod om de umenneskelige forhold, man byder nomadechauffører og dermed skaber en meget væsentlig del af det virkelige problem: Nemlig en meget mindre udgift til transporten, som således gør det meget attraktivt at udnytte cabotagekørsel helt til grænsen - eller måske endda over - og chancen for at blive afsløret i Danmark er jo næsten ikke-eksisterende.

Lovlig cabotagekørsel er der vel i princippet ikke nogen, der kan have noget imod. Slet ikke danske transportører, for med de omkostninger, der er væltet over på dansk transport, ved man da godt, at det løb er kørt.

Men som det fremgår af debatten, er problemet vel dér, hvor det virkelig er sat i system og bliver udnyttet i en grad, der slet ikke har været intentionen med cabotagereglerne.

Hvis der, som Kim Johansen mener, ikke er hotelkapacitet til chaufførerne, vil det vel bare betyde, at problemerne havner de rigtige steder. Nemlig ved dem, der udnytter chaufførerne. De vil så på længere sigt blive nødsaget til at ansætte chauffører på optimale steder i forhold til transporten - i stedet for hvor det er billigst.

Men jeg medgiver, at det sikkert vil være en ubehagelig oplevelse.

Nytænkning og vision er jo ofte det, vi hører, man skal være god til, så det kan måske bruges her.

Bjarne Nielsen
Keravavej 10
9800 Hjørring

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141