23948sdkhjf

DEBAT: Weekendhvil

DEBATINDLÆG:

I Frankrig, Belgien og nu også Tyskland har man gjort op med og besluttet, at det ulovlige afholdte weekendhvil, som chaufførerne afholder i lastbilerne, skal være slut. Det er ikke et øjeblik for tidligt. Det burde Danmark også gøre.

Efterfølgende er der sagt og skrevet meget om, hvilke krumspring useriøse vognmænd og speditører nu kunne finde på for at undgå, at køre- og hviletidsreglerne bliver overholdt.

Selv vognmænd og chauffører, som jo skulle være glade for, at der trods alt sker tiltag ude i Europa, som er seriøse vognmænd/chauffører til gavn, ytrer sig om, at nu sætter man bare nogle barakker op, så kan chaufførerne holde deres hvil der. Sikkert, - men der skal mange barakker til, og må man bare stille barakker op i industriområderne? Det tror jeg ikke.


Det duer så heller ikke, fordi der vil være store omveje og dermed omkostninger, når man bliver nødt til at køre omveje for at komme til disse "beboelser" plus unødvendigt køretid.

Man snakker også om at transportere chaufførerne rundt i busser. Jo, men det koster også, og desuden er transporttiden arbejdstid for chaufførerne. Så chaufførerne kan jo ikke bare hoppe ind i en lastbil og køre med det samme. Så det duer heller ikke rigtigt.

Der er også nogen, der mener, at man jo bare kan slå et telt op ved siden af bilen. Vås. Jeg er sikker på, at hvis man slår et telt op på eller i nærheden af trafikerede veje/motorveje, ville man hurtigt blive bedt om at pille teltet ned igen.

Så er der lige en detalje, som ikke mange tænker på. Hvordan vil de østeuropæiske chauffører mon reagere, når det går op for dem, at bøden (i Tyskland) vil løbe op i 4052 € for et ulovligt hvil på 45 timer? Det svarer jo nok til lidt over to månedslønninger, og da de ofte er hjemmefra i 3-4 måneder - det er jo hver anden uge man skal holde 45 timer - så kommer de jo til at ruinerer østchaufførerne.

Mon ikke transportvirksomhederne også begynder at blive lidt betænkelige, når der skal betales 8100. € for et 45 timers hvil?

Mon ikke Europas transportvirksomheder må se i øjnene, at man kommer til at ansætte chauffører i de lande, de skal køre i, og så i øvrigt betale en løn, som modsvarer arbejdsindsatsen og timer.

Leif Therkelsen
Fitting Stationsvej 13
6622 Bække

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109