23948sdkhjf

3 Scania G 450 til Aalborg

Tre Scania G 450 entreprenørbiler rullede for nylig ud fra Stiholt på Ølgodvej 8 i Aalborg for at køre de ca. 10 km til Voerbjergvej 35 i Nørresundby. Her bor Aalborg Vognmandsforretning A/S, bedre kendt som AVAS, og de ti kilometer blev de første af ca. ½ million km, som hver de nye Scania forventes at tilbagelægge i løbet af de næste ca. 8 år i AVAS’ tjeneste.

AVAS er en af de største vognmandsforretninger i Nordjylland. Virksomhedens ca. 100 medarbejdere sørger hver dag for at levere transport af bygge- og anlægsmaterialer fra egne grusgrave, kranarbejde, asfalttransport og -udlægning, blokvognstransport med egne følgebiler, liftudlejning mv. Det sker ved hjælp af en vognpark på ca. 80 lastbiler, 250 påhængskøretøjer og et antal tunge entreprenørmaskiner.

»Med en vognpark på ca. 80 biler med en forventet driftstid på ca. 8 år skal vi ud og købe mindst ti nye lastbiler om året,« fortæller adm. direktør Jan Kjelgaard.

»Vognparken er spredt på de fleste mærker med en overvægt af Scania og Mercedes-Benz. Det skyldes især, at AVAS består af fire vognmandsforretninger, der er fusioneret siden 2012. I de tidligere forretninger havde man forskellige favoritmærker, så den samlede vognpark er lidt af et sammenskudsgilde. Fremover vil vi dog satse mere på standardløsninger inden for de forskellige segmenter som trækkere, containerbiler og kranbiler,« tilføjer han.

Sawo-wirehejs

De tre nye Scania G 450 LB8x4 er opbygget med Sawo-wirehejs og VBG-træktøj til kærre/påhængsvogn. Bilerne er specificeret med meget solide drivliner med økonomiske 13-liters SCR-motorer på 450 hk og GRSO905-gearkasser med overgear for at passe til udvekslingerne i de kraftige RBP735-tandembagtøjer med navreduktion.

I de kompakte, men rummelige CG16-førerhuse er der også tænkt på chaufførerne, så der er blevet sat kryds ud for både Premium-stole med indbygget ventilation, læderindtræk og komplet hvileudrustning samt termosideruder, automatisk klimaanlæg og stort oliefyr.

»Vi er både glade for Stiholt og for Scania, og der er allerede en Scania mere på vej. Det skal opbygges som 6-akslet kranbil med en 375 t/m Erkin-kran som storebror til vores forholdsvis nye 5-akslede Scania med en 200 t/m Palfinger-kran,« siger Jan Kjelgaard.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234