23948sdkhjf

- Ingen forretning er selvkørende

»Vognmændene er godt rustet til de kommende internationale forandringer, som kan være både gode og dårlige. Krisen har på den hårde måde lært os kunsten hele tiden at være forandringsparate. Ellers kan vi godt lukke butikken,« sagde oldermand Jørgen K. Jensen i sin beretning på laugsforsamlingen i Kjøbenhavns Vognmandslaug torsdag.

»Vognmænd er dagligt udsat for forandringer. Gode tider med øget ordretilgang er som regel ensbetydende med skærpet konkurrence. Vi slås ofte om de samme opgaver, og der er altid kun én vinder. Vi er udfordret på nye teknologier og nye efterspørgselsmønstre. Forretningsmæssigt skal vi hele tiden tænke på nye måder.«

»Udfordringen bliver ikke mindre af den tiltagende mangel på kvalificerede chauffører. Derfor lyder det spændende med selvkørende lastbiler, som kan hjælpe os i nogle situationer, men ingen forretning er altså selvkørende. Heller ikke en vognmandsforretning.«

»Det kræver fingeren på pulsen at være vognmand i dag, og det gør det endnu mere i morgen,« sagde oldermanden.

Oldermand sætter en hund på højkant

»Transportminister Ole Birk Olesen har stoppet det udvalgsarbejde, der skal definere, hvordan en kollektiv overenskomst i transportbranchens skal forstås. Før en Højesteretsdom fra 2015 var der tale om en såkaldt DA/3F-overenskomst, som alle havde at rette sig efter. Nu er magtfulde 3F sat ud af spillet.«

»Som transportministeren siger, skal der bare være en arbejdsgiver, som har en aftale med en flerhed af de ansatte for at opnå en overenskomst,« sagde oldermand Jørgen K. Jensen i sin beretning.

»Der er tale om en sag, som der endnu en gang hurtigt kan gå politiske ged i. Andre aktører i transportbranchen har vel også lyst til at komme med deres mening. Jeg tør godt vædde en hundredemand på, at vi ikke på alle områder vender tilbage til de ”gode gamle overenskomsttider.” Undervejs skal der nok blive lavet nogle politiske kruseduller for at gøre alle tilfredse,« sagde oldermanden.

Dårlig samvittighed kan også købes

»Kjøbenhavns Vognmandslaug går principielt ind for, at det mest mulige transportarbejde udføres af danske chauffører, men vognmændene er altså nødt til at se på lønomkostningerne.«

»I nogle transportvirksomheder kan spørgsmålet være, om en forholdsvis enkelt kørselsopgave skal udføres af billige østeuropæiske chauffører, eller om der skal ansættes en overenskomstdækket og dyr dansk chauffør?«

»Er solidariteten med ordnede lønforhold på det danske transportmarked vigtigere end udsigten til et økonomisk overskud,« spurgte oldermanden.

»I den sidste ende er det op den enkelte vognmands forretningsmæssige og måske sociale samvittighed.«

Jørgen K. Jensen mente dog, at der er håb forude.

»Jeg har hørt, at selv en dårlig samvittighed kan købes for penge. I den katolske kirke kan man opnå syndernes forladelse ved at købe aflad. Vist nok i form af nogle billige stearinlys fremstillet af uorganiseret arbejdskraft. Der er en grund til, at Pavens kirke er så rig.«

»Nu tror jeg ikke, at den katolske kirke vil blande sig i kampen om chaufførlønninger i Danmark. Kirken har allerede luret, at danske vognmænd gerne vil have aflad, men det må helst ikke koste noget,« sagde oldermanden.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078