23948sdkhjf

- Tysk afgift ligner en lokumsaftale

I dag har Europa-Parlamentet rettet skarp kritik mod EU-Kommissionens godkendelse af en omdiskuteret tysk vejafgift med et stort flertal. Det er kun udenlandske billister i Tyskland, der skal betale afgiften, og derfor mener Parlamentet, at afgiften diskriminerer udenlandske billister på de tyske veje.

I 2014 fremlagde den tyske transportminister, Alexander Dobrindt, planen om vejafgiften på de tyske veje. Tyske indregistrerede biler kunne imidlertid få afgiften refunderet over vægtafgiften. Sådan en manøvre er i konflikt med artikel 18 i EU-Traktaten (TEUF), og derfor blokerede EU-Kommissionen for forslaget.

Den tyske Bundestag og EU-Kommissionen er nået frem til en aftale, så de tyske billister nu på en mere indirekte måde stadig er fritaget for vejafgiften gennem forskellige skattefradrag.

Lokumsaftale?

»Det ligner en lokumsaftale, hvor Kommissionen ikke har turde tage kampen op mod EU´s største land. Det er både diskriminerende og unfair,« siger Ole Christensen, medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet.

Europa-Parlamentet stiller sig da heller ikke tilfreds med justeringerne af afgiften, og derfor har man onsdag vedtaget en resolution, hvor man beder EU-Kommissionen forklare sig. 510 af de 751 medlemmer stemte for resolutionen. 126 var imod, og 56 stemte blankt.

»Afgiften rammer ikke kun de danske turister i Tyskland men også de flere hundrede danskere, der hver dag kører over den dansk-tyske grænse for at arbejde. På den måde er afgiften direkte konkurrenceforvridende og fuldstændig i strid med EU’s formål,« fortæller Ole Christensen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172