Flot vogntog til Karise
Kurt Nielsens første lastbil var en Volvo, der kostede 10.000 kroner. Det er 45 år siden, da han startede som selvstændig vognmand, og senere fulgte en Bedford J6, og derefter en K-model.
»Men så begyndte vi at køre med rigtige biler,« forklarer Kurt Nielsen.
Der kom også en Scania 140, 141 og 142 til forretningen, inden vognmanden i 1986 fik sin første Mercedes i form af en SK-model. Og siden har der ikke været så meget tvivl om mærket, når vognparken skulle fornys.
»Det er taget til med årene,« siger Kurt Nielsen selv om hangen til Mercedes, som også handler om et godt forhold til forhandler og værksted.
Vognmandens første Mercedes i 1986 blev således leveret af Ulrik Hansen fra Ejner Hessel i Nykøbing Falster – og det er såmænd samme mand, der står bag leveringen af den flotte Mercedes-Benz Actros, som for nylig rullede ind på firmaadressen i Karise hos Kurt Nielsen Transport.
»Vi har da også haft vores problemer med vores Mercedes, ligesom vi også har med vores Scania. Men når der har været problemer, har behandlingen altid været fair,« siger Kurt Nielsen.
Bedst med fast mand
Der er tale om et komplet nyt vogntog bestående af en 4-akslet forvogn med en 3-akslet Kel-Berg anhænger, som er leveret samtidig og fremstår som en flot enhed – malet i samme farver og med alu-sider hele vejen mm.
Til daglig skal det primært køre fliser for IBF med chaufføren John Sørensen bag rattet – bedre kendt som ”Johnson”. Trækket erstatter et andet træk, som Johnson har kørt i 8-9 år, og som også havde en stjerne på fronten – men med fornyelsen er man fornuftigt nok gået fra 6 til 7 aksler.
»Vi bruger ikke så meget det med at bytte chauffør. Det er bedre at have en fast mand, for så ved man, hvem der laver skaderne,« lyder det lunt fra Kurt Nielsen.
Bilen blev leveret lige før jul og har været længe ventet af både chauffør og vognmand. Levering og opbygning har været forsinket et halvt års tid undervejs – bl.a. fordi bilen er med tridembogie, hvilket er relativt nyt hos Mercedes. Med akselkombinationen 2+2 kunne vognmanden have fået en levering med det samme, men med 1+3-kombinationen trak det noget mere ud.
»Vi kører meget i København, hvor vi ikke altid kan have hængeren med, og så er nyttelasten større med tre aksler bagest frem for kun to,« forklarer Kurt Nielsen og påpeger, at den bagmonterede kran også giver bedre mening med en tridembil.
Fjerde generation
Opbygningen har HMF i Roskilde stået for, i tæt samspil med chaufføren Johnson og Kurts barnebarn, Rasmus, som selv er godt på vej ind i transportbranchen. Rasmus Nielsen går allerede på transportskolen i Næstved og vil senere også på vognmandskursus.
»Jeg vil gerne være fjerde generation. Men til at starte med vil jeg bare gerne ud og køre lastbil,« siger
Rasmus selv.
Kurt Nielsens far, Folmer, grundlagde familiefirmaet, som Kurt Nielsen har videreført. Kurts søn, Brian Nielsen, driver også sin egen vognmandsforretning og har i dag også overtaget det meste af styringen med bilerne i Kurt Nielsens firma i det daglige.
Kurt Nielsen Transport var en overgang oppe på fem biler, men i dag er det skåret ned til to – begge Mercedes. Kurt har selv kørt lastbil i mange år, især foderstof, men bøvl med hoften har ufrivilligt sendt ham ud af førerhuset. Han har dog ingen planer om at stoppe som vognmand foreløbig og er også synligt stolt af firmaets flotte nye træk.
Bilen er udstyret med HMF-kran, hvor den forrige var en Hiab.
»Det er mest fordi, den er dansk. Vi har to HMF i forvejen, og de fungerer fint. Desuden er den et ton lettere,« siger Kurt Nielsen.
Masser af styring
Den nye forvogn er en 8x2/6 – altså med styrbare aksler både for og bag på tridembogien.
»De fleste er jo med tandemtræk, men det her er jo ikke en entreprenørbil. Tandemtræk er fint ude i terrænet, men det bruger jo bare brændstof, når man kører ude på flad vej,« forklarer Kurt Nielsen.
Til gengæld gør de tre styrende aksler det noget lettere at komme rundt på de snævre steder i hovedstaden, som oftest er destinationen, når der hver dag læsses op hos IBF i Hedehusene.
Motormæssigt faldt valget på en ”510’er”, selvom der også var mulighed for at få 630 heste under hjelmen.
»Den kører alligevel 100.000 om året, selvom der er en del lokal kørsel i København. Og så er det jo mest økonomisk, når det primært er flad vej, vi kører på,« konstaterer Kurt Nielsen.
Oldschool og fladt gulv
Hytten har til gengæld været helt overladt til chaufføren og barnebarnet, der har slået sig løs indvendigt. Kabinen er med gammeldags busplys, og lamperne i forenden er med til at give den et ”oldschool” look, som både Johnson og Rasmus godt kan lide. Det gammeldags lysskilt udvendig er også valgt af samme årsag.
»Den gamle bil havde jeg også en lænestol i. Det synes jeg er meget rart, og så er det lækkert med fladt gulv i kabinen,« siger Johnson.
Bilen er grundlæggende bygget flot op og dækket pænt af osv. – og rummer også en del fine detaljer rundt omkring. Fjernlygterne er fx skåret ind i kofangeren for at kunne komme rundt på byggepladser, og de hvide striber på kanten af forvognen samt stafferinger og navn er malet og derefter dækket med klarlak for at give det en ekstra finish.
Det flotte træk huserer nu i københavnsområdet, og der er også gode chancer for at støde på det til træf rundt om i sommerlandet – fx i Nykøbing, Jesperhus og Hornum i årets løb. Både Johnson og Rasmus Nielsen pønser desuden på at vise bilen frem i det store udland på et af de større træf i enten Holland eller Belgien.
Artiklen er en del af temaet Forsidebilen.