23948sdkhjf

Støjsvag transport til Brøndby

Rema-vognmand kører ny hybridbil.

JH Transport og Logistik A/S i Brøndby har modtaget firmaets første støjsvage hybridlastbil og leverer nu temperaturfølsomt gods i alle døgnets timer for Rema 1000.

Den nye Scania P320 LB4x2 hybridlastbil er opbygget, så den kan køre ud til butikkerne om natten til minimal genere for beboerne i nærheden.

Opbygningen består af en kasse fra Schmitz Cargobull, en lift fra Zepro og et køleanlæg fra Thermo King Cryo. Alle dele, inkl. Scania-chassis'et, er undergået den hollandske PIEK-certificering, der støtter udviklingen af støjsvage distributionsmåder.

Tidlig adgang til byen

Adm. direktør Jan Hansen, JH Transport og Logistik:

- Målet er at få lov til at komme tidligere ind til byen og levere varer, så vi kan være ude, når de øvrige trafikanter skal ind i byen og dermed undgå myldretrafik og forsinkelser.

JH Transport og Rema 1000 er i dialog med Københavns Kommune om tilladelse til distribution i nattetimer og håber, den snart falder på plads. Ligesom mange andre byer har også København miljørestriktioner for vareleveringer, og mange steder må der først leveres varer efter kl. 7. Københavns Kommune er interesseret i at finde løsninger på trafikproblemerne, men er også meget følsomme over for beboerklager om forurening og støj.

- Hybridlastbilen har et meget lavt CO2-udslip, og den er støjsvag, så borgerne kan få deres nattesøvn, tilføjer Jan Hansen.

Discount med holdning

JH Transport er en af Rema 1000’s primære transportører af produkter på køl- og frost til København og Nordsjælland, og det er de to virksomheder i fællesskab, som er blevet enige om at teste hybridlastbilen til distribution af varer.

- Rema 1000 er discount med holdning og kvalitet til lave priser, men er også en virksomhed der interesserer sig for hele forsyningskæden. Vi investerer derfor gerne i bæredygtigt materiel til vores distribution, fortæller Preben Lyng, transportchef for Rema 1000.

Samme serviceløsninger

At køre hybrid kræver hverken mere eller mindre service end en ren dieselversion. Derfor har JH Transport tilkøbt en service- og reparationsaftale hos Scania. Der er endvidere tegnet en aftale med Scania om elektronisk og automatisk indsamling og opbevaring af fartskriverdata fra virksomhedens chauffører og køretøjer. Så chaufføren og virksomheden ikke selv skal opbevare eller overføre data manuelt.

Fakta JH Transport og Logistics A/S

Over 20 års erfaring med transport af temperaturfølsomt gods i hele Danmark og det sydlige Sverige. Størstedelen af flåden er specielt indrettet til både køle- og frysetransport, og virksomheden er en mangeårig partner til dagligvare- og fødevarebranchen.

Fakta hybridlastbil

Scania P320 LB4x2 med en almindelig 320 hk 9 liters forbrændingsmotor med SCR-teknik, hvorpå der er monteret en hybriddel. Den afbremses ved at drive en generator (elektrisk maskine med dobbeltfunktion), der er monteret mellem motor og gearkasse.

Strømmen lagres i et hurtigt opladeligt batteri, som driver den elektriske maskine, der anvendes som el-motor i stedet for generator. Bilen kan således genanvende bremseenergi til fremdrift og kører på ren el-drift over afstande på op til to km.

Grundet støjgener ved lastbilkørsel og af- og pålæsning forbyder mange kommuner varedistribution i tæt beboede områder før kl. 7 om morgenen.

Ren eldrift ved aflæsning

Chaufføren på hybridlastbilen kan f.eks. 300 meter før aflæsningsstedet slå drivkraften over på ren el-drift, læsse af og derefter køre derfra på ren el-drift. Efter 300 meter kan han så koble tilbage på forbrændingsmotoren.

Scanias hybridlastbil kan kombineres med kørsel på biodiesel som RME / FAME eller HVO, så der opnås en markant CO2-reduktion på op til 92 procent - ligesom forbruget af biobrændstoffet reduceres med op til 18 procent via opsamling og genanvendelse af bremseenergi.

Scanias Key Account Manager William Madsen står for salget af bilen, mens servicesalgschef Poul Egtved står for den tilhørende service- og reparationsaftale.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.221