23948sdkhjf

Nye tal viser boom i øst-kørsel

DTL’s analyse af Eurostats tal for tredjelands- og cabotagekørslen i EU viser, at disse typer af kørsel er eksploderet for de østeuropæiske lastbiler siden årtusindskiftet.

Fra i år 2000 at udgøre 7,1 pct. af det udførte transportarbejde for tredjelandskørsel i Europa er de østeuropæiske lastbilers andel steget til hele 80,2 pct. i 2014. Tilsvarende er de østeuropæiske lastbilers andel af det europæiske transportarbejde for cabotagekørsel steget fra blot 1,3 pct. i 2001 til 55,7 pct. i 2014. For 2015 foreligger tallene for tyske lastbiler ganske vist endnu ikke, men det står klart, at væksten for de østeuropæiske biler fortsætter for både cabotage- og tredjelandskørsel, mens de vesteuropæiske vognmænd er tilsvarende stærkt på retræte.

»Der er stor usikkerhed i især cabotagetallene, men vi mener at kunne fæste lid til tendensen i de overordnede europæiske tal fra Eurostat,« siger DTL’s erhvervspolitiske chef, Ove Holm.

»DTL mener, at cabotagekørsel, hvis det praktiseres efter reglerne og som tiltænkt, er både fornuftigt og nyttigt som et middel til at reducere tomkørsel og dermed udnytte kapaciteten maksimalt og samtidig skåne miljøet,« siger Ove Holm.

»Dér, hvor problemet opstår, er, når cabotagekørslen sættes i system og udføres med spekulation for øje. Altså for at omgå den oprindelige tanke med cabotage, som en enkeltstående foreteelse i tilknytning til internationale transporter til og fra en lastbils hjemland. Det giver unfair konkurrence og social dumping i højtlønslande,« fortsætter Ove Holm.

»Og tredjelandskørslen, hvor f.eks. en rumænsk chauffør kører gods mellem Danmark og Sverige, har nu antaget et så stort omfang fra de østeuropæiske bilers side, at det er helt uholdbart. Det står klart, at tredjelandskørsel sættes i system i kombination med cabotage, og det ødelægger markedet for blandt andre DTLs medlemsvirksomheder – de danske vognmænd,« siger Ove Holm.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.176