23948sdkhjf

Koncept-bil tester hybrid-drivline

Med Volvo Concept Truck har Volvo Trucks udviklet sit første hybridkøretøj til fjerntransport. Sammen med køretøjets andre forbedringer er den samlede reduktion af brændstofforbruget og C02 ca. 30 procent, oplyser organisationen i en pressemeddelelse.

 

Volvo Trucks afslørede første gang Volvo Concept Truck i maj 2016 og har nu udviklet og forbedret køretøjet endnu mere. I tillæg til forbedringerne af aerodynamikken, rullemodstanden og den reducerede vægt har den nye version også en hybriddrivline – en af de første af sin slags til tunge lastvogne til brug ved fjerntransport.

»Vi stræber efter at stå i spidsen for elektromobilitet og konstant flytte grænserne, når det kommer til at reducere brændstofforbruget og emissionerne,« siger Claes Nilsson, administrerende direktør for Volvo Trucks.

»I takt med at samfundet bevæger sig mere og mere over mod vedvarende energi, er vi fast overbevist om, at elektromobilitet og hybridteknologi i løbet af de kommende år vil blive stadig mere vigtigt. Drivlinen i vores konceptlastvogn er blevet udviklet til at forbedre transporteffektiviteten og dermed hjælpe branchen hen mod bæredygtig transport. Med konceptlastvognen vil vi få værdifuld viden og erfaring, hvilket vil hjælpe os med at udvikle teknologien yderligere.«

10 km på ren eldrift

Hybriddrivlinen fungerer på den måde, at den genvinder energi, mens den kører ned ad en bakke på mere end 1 procent eller i forbindelse med opbremsning. Den energi, der genvindes, lagres i køretøjets batterier og bruges til at strømforsyne lastvognen, når den kører på strøm på flade veje eller mindre stigninger. Der er blevet udviklet en forbedret version af Volvo Trucks' chaufførsupportsystem I-See specielt til hybriddrivlinen, som analyserer den kommende topografi for at beregne det mest økonomiske og effektive valg mellem dieselmotoren og elmotoren samt det optimale tidspunkt at bruge den genvundne energi.

Ved fjerntransport anslås det, at hybriddrivlinen vil gøre det muligt at have forbrændingsmotoren slukket i op til 30 procent af kørselstiden. Det vil spare mellem 5-10 procent brændstof alt afhængigt af køretøjstypen eller specifikationen og dets drift. Den gør det også muligt at køre med ren eldrift i op til 10 kilometer, hvor køretøjet kan betjenes med nul emissioner og et lavt støjniveau.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.224