23948sdkhjf

FDL: DTL, 3F og FDL må på banen

Det er med en vis spænding, FDL venter på det færdige udspil i DF´s og SF´s kamp mod social dumping.

FDL er naturligvis enig i behovet for virkeligt mærkbare stramninger, men hvis vi ikke jubler højt nok, hænger det sammen med, at det i sidste instans er den sædvanlige gruppe embedsmænd, der skal udforme teksten, og når vi ved, hvordan embedsmandsvældet i den grad styrer slagets gang, kan man selvfølgelig godt blive en smule betænkelig ved, om det nu lykkes for DF og SF at få skovlen rigtigt under den sociale dumping. Og der er flere punkter i det ellers gode udspil fra de to partier, som godt kan give problemer, lyder det i en nyhedsmail fra FDL.

Spørgsmålet er så, hvor hurtigt, der kommer til at ske noget. EU-Kommissionen er i løbet af april klar med en ny vejpakke, som fokuserer på en fair konkurrence og fair regler for hele den europæiske transportsektor. Kan man forestille sig, at de eksperter, som får ansvaret for teksten, forholder sig afventende, til de har set den færdige, og anbefalede, vejpakke fra EU-Kommissionen, lyder det videre fra brancheorganisationen.

Står det til DF, SF og S, som heldigvis støtter forslaget, skal arbejdet snarest muligt iværksættes. Uanset hvad, vil der nok gå nogen tid, inden problematikken afklares, ikke mindst fordi der er flere områder, som skal nærmere defineres, inden man kan vedtage de ventede stramninger, mener FDL.

»Desværre er vore erfaringer med embedsmandsvældet ikke specielt gode. Derfor er det vigtigt, at embedsmændene får de rigtige input fra bl.a. DTL, FDL og 3F. Ellers frygter vi, lobbyisterne fra ITD og speditørerne får afgørende indflydelse, og det vil være en katastrofe.«

Det siger FDL´s kontorleder, Jens Groot.

»Det er meget relevante spørgsmål, der rejses i Lastbil Magasinet, for hvordan defineres begrebet ”reelle varer” i forbindelse med cabotagekørsel? Det har vi jo debatteret på møder med embedsmændene, så det kan godt blive en svær nød at knække. Det samme gælder kombi-direktivet, som helt bør fjernes, og der skal i det hele taget lukkes så mange smuthuller, som overhovedet muligt.«

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109