23948sdkhjf

- Danskere får heller ikke norsk løn

DEBATINDLÆG:

Mig bekendt opstod udtrykket cabotagekørsel med den intention at begrænse tomkørsel samt skåne miljøet og dermed optimere rentabiliteten af den samlede transport. Er det korrekt?

I så fald kan jeg da kun sige, at så er der da vist mange, som har misforstået hele konceptet.

Efter min opfattelse var det, når en rumæner kom til Aalborg med en last, så kunne han få et læs hen i retning, hvor han skulle hente returlast til sit hjemland - eller for den sags skyld to eller tre læs, men så var det også hjem efter en ny last fra hjemlandet.

I dag henter man rumænere, litauere, lettere og polakker mm. udelukkende, fordi de er billigere, og så skider man på, hvor langt de kører tomt, eller hvor længe de holder stille til næste læs.

Det vi har fået til gengæld er en masse vesteuropæiske arbejdspladser, som er forsvundet ud af et rimelig socialiseret system, hvad løn og arbejdsvilkår angår. Nu er de forsvundet ud til lande, hvor man for en slik kan købe de dokumenter, der skal til for at udføre international/national transport uden at have den fornødne erfaring/uddannelse.

Men op i r.... med det. Det er billigt, og man ser det dagligt. For nogles vedkommende er det mere held end forstand, at de stiger ind i den side, hvor rattet sidder.

Efterfølgende kommer der mange med gamle miljømæssigt uhensigtsmæssige biler, hvor de vesteuropæiske er langt mere miljøvenlige, men det betyder åbenbart ikke noget mere.

Nu kan man kalde det social dumping, eller hvad man vil, men de personer gjorde det nok ikke, hvis det ikke var bedre end derhjemme.

Man kan jo heller ikke sige, at de skal have samme løn som vores 3F-løn af den simple grund, at det formodentlig ville ligge mange gange over deres hjemlige forhold.

Deres levestandard og lønninger passer måske godt nok sammen for dem.

Nordmændene forlanger jo heller ikke, at danske chauffører skal aflønnes efter norsk overenskomst, når de kører i Norge.

Nej, vi skal have lukket det hul, der gør den daglige forfejlede udnyttelse af cabotage-reglerne mulig, og det var en mulighed som nævnt først i indlægget.

Niels Jørgen Nielsen
Lyrevej 8 Vorup
8940 Randers

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156