23948sdkhjf

Chauffør tager til genmæle

Onsdag i sidste uge blev en dansk specialtransport stoppet i Bergen og blev udstyret med en bøde på 44.000 kroner. I første omgang forlød det, at vogntoget var 10 ton for tungt og desuden var udstyret med fire ”blankpolerede” sommerdæk.

Noget tyder dog på, at det norske vejvæsen fik smurt lidt tykt på. Den danske chauffør, Søren Bøgelund Pedersen, har således taget til genmæle over for den første fremstilling af sagen.

»Der var to dæk, som var slidt ned til under fem millimeter, men alle dæk var godkendte til at køre med i Norge. Der var heller ikke 10 ton i overlæs, men 4 ton,« siger Søren Bøgelund Pedersen til nrk.no.

»Der var søgt en forkert tilladelse til mit vogntog, og jeg havde 4.000 kg for meget på det. Men det er helt forkert, at jeg havde blankpolerede og 10 ton for meget,« siger Søren Bøgelund Pedersen, som har kørt lastbil i 35 år over hele Europa både sommer og vinter.

Ifølge det norske vejvæsen er der tale om en misforståelse. De medgiver, at der kun var tale om to dæk, der var under grænsen. Og striden om 10 eller 4 ton for meget skyldes vægtfordelingen på vogntoget.

»Vogntoget kunne have en totalvægt på 70 ton, men det vejede 74 ton. Ifølge dispensationen kunne hængeren veje 35,5 ton, men vejede næsten 45. Det er det, som chaufføren har fået en bøde for,« siger kontrollør Jan Rune Presttun fra Statens Vegvesen i Norge til nrk.no.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063