Her er kravene til hollandsk mindsteløn
Fra årsskiftet har hollænderne indført nye regler om mindsteløn og kædeansvar. Dermed går endnu et EU-land over til mindsteløn for udenlandske transportvirksomheder. Det hollandske socialministerium har fra 1. januar 2017 fastholdt definitionen af udstationeringsdirektivet inden for transport som kun gældende i tilfælde af cabotage.
Bilaterale-, tredjelands- og transittransporter er i øjeblikket ikke underlagt den hollandske mindsteløn. Det betyder, at i henhold til den nuværende situation gælder den hollandske mindsteløn kun, når chauffører udfører cabotagekørsel i Holland.
ITD har via den hollandske transportorganisation TLN forsøgt at udrede, hvad der er op og ned i de krav, som de hollandske myndigheder stiller til dokumentation.
Kravene til virksomhederne ligner på mange punkter de krav, som man har set i de lande, der også har indført mindsteløn. Man skal kunne fremvise relevante dokumenter ved forespørgsel: lønsedler, ansættelsesaftale, kvittering for at lønnen er betalt, arbejdstidsfortegnelser, dokumenter for social sikring (A1-attest). (Hertil er der også krav om en repræsentant i Holland.)
Fakta om hollandsk mindsteløn:
- De nye mindstelønsregler gælder fra 1. januar 2017.
- Reglerne dækker i første omgang cabotagekørsel, men kan blive udvidet til at omfatte international transport.
- Fra 1. januar 2018 skal man lave elektronisk registrering.
- Dokumentation skal ikke være i bilen (men ITD anbefaler at medbringe lønseddel samt ansættelseskontrakt).
- Kontaktperson – man skal have en repræsentant i Holland.
- Mindsteløn – på nuværende tidspunkt 8,96 euro i timen. Gøres den hollandske transportoverenskomst bindende, vil den mindsteløn, der skal overholdes, stige.
- Kædeansvar for alle i hele transportkæden.
- Bøde – maksimalt 20.500 euro pr. overtrædelse.