23948sdkhjf

- Kontrol alene løser intet

Der var stor begejstring hos både FDL, DTL og 3F, da EU-domstolens generaladvokat i forrige uge slog fast, at 45-timers weekendhvil i lastbilernes førerhuse er ulovlige.

Generaladvokatens konklusion er første trin i EU-domstolens behandling af den sag, som blev anlagt af en stor belgisk transportvirksomhed, da belgisk politi i 2014 begyndte at dele store bøder ud til de østeuropæiske chauffører, der opholdt sig i lastbilerne i ugevis. Advokatens indstilling er langt fra nogen afgørelse på sagen, men et foreløbigt pejlemærke, som de tre danske organisationer hilser velkommen.

FDL betegner nyheden som ”sød musik i ørerne”.

DTL’s adm. direktør Erik Østergaard omtaler den som ”en kæp i hjulet for dem, der lader deres chauffører og undervognmænd hænge ude på rastepladserne i ugevis ventende på den næste chancetur.”

Formand for 3F Transportgruppen Jan Villadsen kalder den ”vigtig i indsatsen mod social dumping.”

Gavner ikke danske vognmænd

Men det er for tidligt at åbne champagnen for de danske chauffører og vognmænd med danske biler. Det mener vognmand Ivan Eriksen fra TransNord i Fårup. Ligesom mange andre vognmænd har han mærket presset østfra på sin forretning, men han tror ikke, at det kommer ham og hans danske kollegaer til gavn, hvis politiet begynder at tvinge de østeuropæiske chauffører ud af førerhusene på de danske rastepladser.

»Resultatet bliver bare, at de pågældende chauffører bliver stuvet sammen i telte eller i beboelsescontainere med 6-8 mand i samme rum. Og så er jeg slet ikke i tvivl om, at chaufførerne meget hellere ville være i deres eget førerhus.«

En håndhævelse af reglerne om weekendhvil ville med andre ord ikke være for de østeuropæiske chaufførers skyld, mener Ivan Eriksen, som heller ikke tror, at det ville føre til bedre konkurrencevilkår for danske vognmænd.

»Jeg læser imellem linjerne, at hvis man får dem jaget ud af førerhusene, så kører de nok hjem, men sådan er virkeligheden ikke. Hvis man har et håb om, at de kører hjem, kan man godt glemme det.«

Finder på nye krumspring

Den vurdering er Ivan Eriksen ikke ene om. Tidligere tungvognsbetjent Bo Grubak, der i dag leder rådgivningsvirksomheden BG Consult med ekspertise i blandt andet køre- og hviletidsregler og underviser på TUC og DEKRA, forudser præcis samme udfald.

»Jeg ved ikke, om det ville betyde så meget. Så finder man bare et andet sted at lave nogle krumspring. Det ville stadig være de østeuropæiske chauffører, der kører med godset, fordi de er billigere. Det er jo ikke ulovligt at slå et telt op i vejgrøften.«

Vil indføre krav til virksomhederne

Folketingskandidat og lokalformand for Dansk Folkeparti i Horsens Michael Nedersøe har rettet henvendelse til justitsministeriet i sagen. Han ønsker at gøre en ende på de østeuropæiske lastbilers belejring af de danske rastepladser, men han understreger, at det ikke skal gå ud over chaufførerne. Derfor foreslår han, at en håndhævelse af reglerne bliver fulgt op med en række krav til de virksomheder, chaufførerne kører for.

»Hvis speditørerne gerne vil gøre brug af underbetalte chauffører, må de som minimum sørge for, at de lever under ordnede forhold i deres weekender. Derfor skal der være nogle minimumsstandarder. Hvis de for eksempel til at betale for hotelovernatninger, er det måske heller ikke så rentabelt for dem at bruge chauffører fra Østeuropa.«

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078