23948sdkhjf

Glæde over nye sanktions-regler

ITD støtter sammen med DTL, 3F, ATL, DI-Transport, Dansk Erhverv, Danske Speditører og Danske Busvognmænd det kommende lovforslag, der tager afsked med et gældende sanktionssystem, der hverken er fair overfor chauffører eller virksomheder.

Det er meldingen fra brancheorganisationen i en pressemedddelelse, efter en samlet transportbranche torsdag mødte op i deputation i Folketingets Transportudvalg for at præsentere hele branchens fælles høringssvar og positive holdning til regeringens kommende lovforslag om nye sanktions- og frakendelsesregler på køre- og hviletidsområdet.

»Vi glæder os over, at politikerne tog godt imod høringssvaret, og ser frem til at lovforslaget bliver stemt igennem,« siger Karen Roiy, public affairs chef i ITD.

Når lovforslaget bliver vedtaget kan transportbranchen se frem til nye sanktions- og frakendelsesregler, som i langt højere grad end hidtil skelner mellem systematisk snyd og på den anden side forglemmelser og utilsigtede fejl.

Vi hilser det samtidig velkomment, at der i lovforslaget lægges op til hårdere straffe ved snyd med takografen og kørselsdata samt systematiske overtrædelser. Det er den rette vej at gå, for snyderi besværliggør ikke kun konkurrencen, men det skader også transportbranchens ry og omdømme, siger Karen Roiy.

ITD analyserer ca. 1 million køretimer hver måned, og analyserne viser et fald på over 50 procent af alvorlige fejl i de seneste 5 år.

»De nye sanktions- og frakendelsesregler vil bidrage til bedre rammevilkår for vejgodstransporten, som kan bidrage til at udløse noget af det store vækstpotentiale, der er i transporterhvervet. I ITD glæder det os meget, at en samlet transportbranche i denne sag har vist et stærkt samarbejde og sammenhold,« mener Karen Roiy.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062