23948sdkhjf

DTL med i ny aftale om kartel-sag

DTL har nu indgået en aftale med det internationale advokatfirma Hausfeld & Co. og giver dermed DTL-medlemmer mulighed for at rejse krav mod en række lastbilproducenter, hvis medlemmerne mener, at karteldannelsen har påført dem urimeligt høje priser.

DTL indgår dermed i et større europæisk samarbejde om det retslige efterspil på karteldannelserne.

Det bliver advokatfirmaet Hausfeld & Co., der kommer til at føre eventuelle sager mod en række store lastbilproducenter, der er blevet afsløret i en mangeårig karteldannelse. DTL-Danske Vognmænd indgår således i en kreds af søsterorganisationer fra Sverige (SÅ) og Holland (TLN) i en fælles platform for de søgsmål, der måtte være. Og DTL er bekendt med, at organisationer i flere EU-lande vil eller overvejer at indgå i den fælles platform.

Hausfeld & Co. er specialiserede i kompensations- og erstatningssager i forbindelse med kartelsager. Modellen, som altså også vil omfatte DTL-medlemmer, er, at man kun har udgifter i forbindelse med et søgsmål, såfremt man ender med at få en erstatning eller kompensation – den såkaldte No Win-No Pay-model.

Ingen risiko

»Vi synes, at vi med denne aftale giver eventuelt berørte vognmænd i DTL-kredsen en reel mulighed for at få efterprøvet, om karteldannelsen har påført dem unødige udgifter. Udgifter, som en reel og fri konkurrencesituation ikke havde givet. I aftalen med Hausfeld går flere organisationer i flere lande sammen, og alle sager, der vurderes at kunne holde, løftes samlet. De konkrete sager vil blive ført fra Berlin. Og hverken det enkelte medlem eller DTL-Danske Vognmænd skal bære sagsomkostningerne – de bliver betalt ud af en eventuel erstatning fra kartelmedlemmerne. Det forlener to hensyn: At medlemmer får en realistisk mulighed for at prøve en eventuel sag, og at det sker uden risiko. Jeg er derfor overordentlig tilfreds med vores aftale,« siger DTL-direktør Erik Østergaard.

Vognmænd, der mener at kunne dokumentere, at de har mærket et økonomisk tab som følge af en række store lastbilproducenters karteldannelse, kan således besøge www.truckcartel.fr/da/ og læse mere om karteldannelsen og de muligheder, advokatfirmaet Hausfeld & Co. tilbyder i den anledning.

Det bliver Hausfelds tyske samarbejdspartner, Financial Rights, som er specialiseret i at håndtere store og komplekse datamængder, der i de konkrete sager skal analysere og vurdere omfanget af tab for vognmandsvirksomhederne som følge af karteldannelsen.

Nemt at få vurderet sag

Der vil være en række links fra www.truckcartel.fr/da/ og en række oplysninger, som skal udfyldes og uploades omkring den enkelte virksomhed samt lastbilindkøb eller -leasing i perioden 1997-2011 for biler over 6 ton. Man skal bl.a. oplyse om modeller, priser, sælger osv.

»Denne mulighed betyder at man uden yderligere omkostninger kan få vurderet, om ens køb eller leasing af lastbiler i perioden har været på urimelige vilkår på grund af karteldannelsen, og vurderingen giver et bud på, hvilken kompensation man vil kunne kræve. Men aftalen betyder også, at man – uden yderligere omkostninger for DTL-medlemmet og sammen med andre vognmænd i lignende situationer – kan få rejst et egentligt erstatningskrav og få håndteret sagen, frem til en afgørelse måtte foreligge. Jeg vil derfor stærkt opfordre vognmænd i DTL-kredsen til snarest at vurdere, om de mener, der er en sag at gå videre med. Det siger sig selv, at jo flere vognmænd, fra 4 forskellige lande, der kan rejse krav, desto bedre står Hausfeld & Co.’s forhandlingsposition,« siger Erik Østergaard.

Læs mere om: jura
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079