23948sdkhjf

- Danskere var drevet af lyst og god løn

DEBATINDLÆG:

Heinrich Henriksen mener, at danske chauffører er hellige. Egentligt mener han jo nok, at vi er dobbeltmoralske, når vi/jeg har så meget fokus på, at østeuropæere afholder deres lovpligtige ugehvil på 45 timer i bilerne, og at de ligger ude 3-4 måneder ad gangen, og det mener han så også, at danske chauffører gjorde. Jeg er ikke enig.

Jeg har ikke selv været ude i 3-4 måneder. Måske fordi der var en overenskomst med SID dengang med en aftale om, at man højst måtte være ude i 28 døgn.

Jeg kan ikke afvise, at der kan have været nogen, der har kørt EF-ture og har været hjemmefra i 3-4 måneder, men jeg er sikker på, at det ikke var ret mange.

Undtagelsen var selvfølgelig danske chauffører, der i sluthalvfjerdserne kørte ud i sandet. Det tog nok 2-3 måneder, men her er der jo tale om én lang tur, så det kunne ikke være anderledes.

Den store forskel på det usle liv østchaufførerne lever i deres lastbiler i dag, og det, vi gjorde for 30-40 år siden, er ganske rigtigt - som Heinrich Henriksen mener - lønforskellen og dermed levestandarden.

Vi tjente rigtig mange penge dengang. Cirka dobbelt så meget som en faglært håndværker. Derfor kørte vi både for pengene og af lyst. Vores liv ude i Europa var ikke en ussel tilværelse, tværtimod.

Østchaufførerne sidder i deres biler og glor ud ad vinduet, andet har de nemlig ikke råd til. Østchaufførerne kører af nød.

De er de vestlige transportvirksomheders slaver.

Leif Therkelsen
Bække

Heinrich Henriksen: Jeg ved ikke, om der er noget specielt helligt over ønsket om at loven om weekendhvilet skal overholdes, nøjagtig som alle andre love.


Det er da rigtigt at danske chauffører før har holdt weekend i bilen, når vi lå ude. Nu ligger vi ikke så meget ude, netop på grund af de underbetalte udenlandske chauffører, men også fordi myndighederne fokuserer mere og mere på de regler, der længe har været gældende, og kræver hele reglementet overholdt - ikke kun dele af det.

Det kaldes udvikling, og desværre har østchaufførerne sat udviklingen 30 år tilbage.


Hans Erik Kratholm Rasmussen
Møllevej 17
7500 Holstebro

Heinrich Henriksen: Jeg har da også lavet en masse ting for år tilbage, som jeg ikke gør mere, (og mon dog jeg er den eneste?) hvilket er totalt uinteressant i denne forbindelse.


Det handler om, at der er en lov, som vi bliver straffet meget hårdt for ikke at overholde, og så skal alle dem, der render med vores kørsel også straffes.


Det er mig en gåde, at det er så svært at forstå.


Hvem med indflydelse arbejder egentlig for danske interesser? For at beholde danske skattekroner i Danmark?
For mig at se er enhver modarbejdelse af danske interesser landsforræderi af værste skuffe. Men det er desværre blevet helt legalt i EU's navn.


Johnny Munkdal-Jensen
Lerbjergvej 24
4760 Vordingborg

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11