23948sdkhjf

Styrket østjysk samarbejde om mobilitet

Konference 27. februar på Aarhus Rådhus.

Nu gør Business Region Aarhus, Transportøkonomisk Forening (TØF) og Kollektiv Trafik Forum en ekstra indsats for styrket trafikal mobilitet i Østjylland, når parterne inviterer til konference mandag 27. februar kl. 13 til 17 på Aarhus Rådhus.

Baggrunden er, at bilisterne årligt spilder millioner af timer på at sidde i kø, og problemet er stigende omkring de større byer i Vestdanmark. Det koster på dansk konkurrenceevne.

Derfor vil Business Region Aarhus nu undersøge, om bedre løsninger for borgere og erhverv kan skabes ved at arbejde på tværs mellem kommuner, region og stat, når rammerne for fremtidens mobilitet planlægge.

Debat om mobilitet

Det bliver stadig mere udfordrende at nå frem til sit arbejde inden for acceptabel rejsetid, hvis man bor i oplandet til de større byer i Vestdanmark. Det viser en ny analyse fra Region Syddanmark og Business Region Aarhus om trængselsbilleder i og omkring de 12 største byer i Vestdanmark. Faktisk er trængslen blevet så voldsom, at virksomhederne mister mulighed for at rekruttere arbejdskraft, fordi pendlertiden stiger til mere end den time, de fleste oplever som maksimal pendlertid hver vej. Det koster på dansk konkurrenceevne.

Aarhus

Eksempelvis i Aarhus kan 55.000 færre arbejdstagere nå frem til centrum af byen, hvis de kører i trængselsperioden kl. 7.30 om morgenen sammenlignet med kl. 19.30, hvor der ikke er trængsel. Trængsel får også konsekvenser for dem, der bor i byerne. F.eks. kan dem der bor i Randers nå 60.000 færre arbejdspladser, ikke mindst fordi trængsel afskærer dem fra at nå job i Horsens-Vejle området inden for en time.

Invitation til samarbejde

Business Region Aarhus’ Mobilitetskommission kommer på baggrund af et grundigt udredningsarbejde med en række konkrete anbefalinger, som kan forbedre mobiliteten i Østjylland - og ikke mindst et styrket samarbejde om mobilitet og infrastruktur. Emnet tager Business Region Aarhus op til diskussion på konferencen "Sammenhængende mobilitet - planlægning og koordinering" i slutningen af februar 2017.

Spørgsmål

- Alle kan blive enige om, at en velfungerende infrastruktur spiller en afgørende rolle for vores samfund. Men kan vi ved samarbejde på tværs skabe bedre mobilitetsløsninger? Udfordringerne inden for mobilitet findes jo på tværs af geografiske og administrative skel, og derfor vil vi gerne arbejde på at styrke samarbejdet mellem kommuner, region og stat, siger Claus Wistoft, formand for Business Region Aarhus og borgmester i Syddjurs Kommune.

Med temaerne 'mobilitet på tværs - udfordringer på tværs - samarbejde på tværs' lægger konferencen op til debat om bl.a. følgende emner:

Hvordan kan der skabes en bedre sammenhæng i trafikplanlægning og prioritering mellem det nationale, regionale og lokale niveau? Hvordan skabes en sammenhæng mellem trafikformerne? Og hvordan spiller nye indsatser for bedre mobilitet sammen med vej- og baneinvesteringer?

Analysen fra Region Syddanmark og Business Region Aarhus om trængselsbilleder i og omkring de 12 største byer i Vestdanmark er en del af en serie analyser, der skal belyse sammenhænge og mobilitet i den jyske transportkorridor, der binder Skandinavien sammen med resten af Europa. Analysen kan downloades på internetadressen http://bit.ly/2kJIl1D

Om Business Region Aarhus

Politisk interessefællesskab om vækst og udvikling i Østjylland til gavn for hele Danmark. Business En byregion, der udnytter de enkelte byer og områders styrker og funktioner, så de komplementerer hinanden.

Består af de 12 østjyske kommuner Favrskov, Hedensted, Horsens, Norddjurs, Odder, Randers, Samsø, Silkeborg, Skanderborg, Syddjurs, Viborg og Aarhus.

Der bor i dag mere end 970.000 indbyggere i Business Region Aarhus, og i 2045 ventes indbyggertallet at have passeret 1,1 mio.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064