23948sdkhjf

ITD efterlyser modul-aftale med tyskerne

Den tyske transportminister Alexander Dobrindt har legaliseret modulvogntog på 25,25 meter på de tyske veje under visse forudsætninger. En barriere er dog fortsat, at der ikke eksisterer en bilateral aftale mellem Danmark og Tyskland om grænseoverskridende trafik. Derfor opfordrer ITD transportminister Ole Birk Olesen til at gå i dialog med tyskerne om en aftale.

»Vi håber, at vi med transportministerens hjælp kan få en aftale med Tyskland i stand hurtigt. En aftale vil gøre, at danske transportvirksomheder, der kører eksport med modulvogntog, står bedre og stærkere i konkurrencen. Samtidig vil de slippe for at skulle køre vogntoget over grænsen af to omgange, som er den mulighed, de har i dag,« siger Jørn-Henrik Carstens, erhvervspolitisk chefkonsulent i ITD.

Bøvlet grænse-passage

»I dag er reglerne i Tyskland sådan, at modulvogntogene ikke må køres over grænsestregen – men skal frakobles og køres over grænsen af to omgange for så at kunne fortsætte som modulvogntog. Det vil vi være ude over med en bilateral aftale,« siger Jørn-Henrik Carstens.

De 25,25 meter lange vogntog kører i dag i Tyskland, Finland, Norge, Sverige, Danmark, Holland, Belgien og Spanien, enten som forsøg eller med baggrund i den almindelige lovgivning. Modulvogntogene i Danmark kører siden 2008 som et forsøg, der flere gange er blevet forlænget.

De tyske retningslinjer fra forsøgsperioden er uændrede, og der er en række forskelle i kravene til vogntogene, tilladelser og uddannelse af chaufføren, som man som virksomhed skal forholde sig til i henhold til de tyske regler.

Nedenfor er en – ikke komplet – liste over regler man som virksomhed skal henholde sig til i forhold til modulvogntog og de tyske regler:

- Den tilladte vogntogsvægt er begrænset til 40 ton (44 ton i intermodal trafik).

- Vogntoget skal godkendes og opfylde en række bestemmelser som for eksempel overholdelse af EU’s venderadiuskrav, være udrustet med retarder, ACC, LDW og bak-kamera.

- Chaufføren skal have mindst fem års erfaring som godschauffør og have gennemført et introduktionskursus i at håndtere et modulvogntog.

- Vogntogene må kun bruges på et begrænset vejnet i henhold til bekendtgørelsen og skal registreres hos det tyske vejvæsen, Bundesanstalt für Straβenwesen (BASt).

(Kilde: ITD)

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.266