Færre biler kører mere gods
Den danske vejgodstransportbranche har i de senere år øget sin effektivitet markant. Det fremgår af Vejdirektoratets rapport ”Statsvejnettet 2016,” der netop er blevet offentliggjort.
Til gengæld er godstransporten målt i antallet af såkaldte tonkilometer - hvor en tonkilometer er lig med et ton gods transporteret en kilometer – steget med 17 procent i forhold til 2008.
Eller sagt på en anden måde: De danske lastbiler er blevet betydelig mere effektive.
En af hovedforklaringerne på denne udvikling er, at mange vognmænd er begyndt at køre med modulvogntog, altså de særligt store køretøjer, der kan rumme mere gods end almindelige lastbiler.
Derudover har branchen været hurtig til at drage fordel af de seneste års forhøjelser af den tilladte totalvægt for de store lastbiler. Og så har finanskrisen bevirket at der generelt er sket betydelige effektiviseringer i transportbranchen i de senere år.
»Tallene fortæller historien om en lastbilbranche, der har formået at effektivisere driften betydeligt i de senere år,« siger transport- og bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.
»Man kan i den forbindelse ikke se bort fra betydningen af modulvogntogene. De har tydeligvis gjort branchen i stand til at transportere mere gods rundt på vejene ved hjælp af færre køretøjer, hvilket både kan have økonomiske og miljømæssige fordele.«
I transportbranchen glæder man sig over udviklingen.
»Det er frem for alt historien om, hvordan effektiviseringer kan nås, når myndigheder og et erhverv går hånd i hånd. Den større effektivitet kommer os alle til gode. Det gælder branchen, erhvervslivet og ikke mindst samfundet,« siger branchedirektør Michael Svane, DI Transport