23948sdkhjf

Danmark stævnet - vakler regeringen?

EU-Kommissionen indstævnede 25. oktober 2016 Danmark ved EU-Domstolen for at tilsidesætte sine forpligtelser på området for cabotagekørsel i henhold til EU-reglerne.


Det gælder alene spørgsmålet om, hvorvidt en cabotagetur kan bestå af flere læssesteder og flere lossesteder – men ikke begge dele, som den danske regering også har holdt fast i.


Fristen for Danmarks indgivelse af svarskrift i sagen er fastsat til den 6. januar 2017, og nu har regeringen i et notat til Folketingets Europaudvalg og Transportudvalg kridtet banen op med hensyn til chancerne for at vinde sagen. Og står det til regeringen er chancerne små.


Regeringen vurderer nemlig, at der er en ”væsentlig risiko” for, at Kommissionen kan få medhold i sin påstand om, at Danmark har tilsidesat forordningen ved at fastsætte, at en cabotagekørsel kan bestå enten af flere læssesteder eller af flere lossesteder, men ikke begge dele.


DTL – stå fast


»Det her notat kan læses som om, regeringen vakler i troen, men jeg vil stærkt opfordre den til at stå fast. Den seneste tids debat om, at EU-domstolen i stigende grad gennem årene har tiltaget sig kompetence til at fastlægge ”principper”, der hverken er hjemlet i det ene eller det andet er et meget godt vink om, at det er nødvendigt at stille op ved barren for at få fremprovokeret de argumenter, der lige så godt kan være gældende som al mulig andet,« siger adm. direktør i DTL, Erik Østergaard, i en pressemeddelelse.


Regeringen henviser i notatet til, at cabotagekørsel efter Kommissionens opfattelse kun kan anses for at være i overensstemmelse med forordningen, hvis der bl.a. foreligger et klart bevis for ”hver transport”, ”afsenderens navn” og ”modtagerens navn”.

Samtidig lægger Kommissionen ifølge notatet til grund, at hver cabotagekørsel skal kunne dokumenteres med ét transportdokument. Regeringen konkluderer, at det må være på den baggrund, at Kommissionen finder, at en cabotagekørsel kan indebære både flere læssesteder og flere lossesteder.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079