23948sdkhjf

Unimog runder en milepæl

En af lastbilverdenens mest specielle eksistenser har netop rundet en milepæl. 9. oktober var det nemlig præcis 70 år siden, at den første prototype af Unimog gennemførte sin første testkørsel.

Bag rattet den 9. oktober 1946 sad chefdesigner Heinrich Rößler, og prototypen havde ingen motorhjelm, men var fuldt lastet med træ og kørte på ujævne skovveje.

Unimog var oprindeligt tænkt som en kompakt arbejdsmaskine til landbruget, som kunne lidt af hvert. Deraf kom også navnet Unimog, som er en forkortelse af Universal-Motor-Gerät (universelt motor-redskab).

Ideen til Unimog kom fra Albert Friedrich, som var tidligere chef for produktion af flymotorer hos Daimler-Benz AG. Han tegnede de første skitser i 1944, og to år senere rullede de første eksemplarer ud på vejene. I 1948 blev Unimog sat i serieproduktion.

Daimler-Benz fik hurtigt øjnene op for mulighederne og købte derfor Unimog i 1950. I 1951 flyttede produktionen til Gaggenau, hvor mere end 320.000 Unimog’er kom til verden.

I dag produceres Unimog på Mercedes-Benz’ hovedfabrik i Wörth i Tyskland, hvor Unimog hører under afdelingen ”Mercedes-Benz Special Trucks” sammen med modelserierne Econic og Zetros.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219