23948sdkhjf

Truckerens svendestykke

Lars Flemming Sørensen kører korn- og foderstoffer over det meste af landet, og i de kommende år foregår det i intet mindre end hans drømmebil

Allerede da Lars Flemming Sørensen var 10 år gammel, stod det klart, at der var én interesse, der overskyggede alt andet for den unge purk. Og det var hverken syv-tabellen, bøjning af udsagnsord eller at lave askebægre i ler.
»Lige siden dengang er jeg blevet kaldt Truckeren af skolekammerater og venner. Det var fordi, jeg var så opslugt af lastbiler allerede,« siger Lars Flemming Sørensen.
Da Lars blev lidt ældre, og det var tid til at vælge en levevej, så blev det overraskende nok ikke landevejen, der kaldte. I hvert fald ikke i første omgang. Hans forældre mente, at en ”rigtig” uddannelse var en mere sikker vej – og således stod Lars Flemming Sørensen snart med svendebrevet som udlært tømrer.
Lastbilerne holdt dog ikke op med at fascinere ham, og i løbet af sit voksne liv er Lars’ karriere gået lidt frem og tilbage mellem førerhuset og tømrerfaget. I dag har han formentlig endegyldigt valgt chaufførjobbet, og for nylig har Lars Flemming Sørensen så lagt sidste hånd på det, som man roligt kan betegne som - for nu at blive i tømrerjargonen - hans svendestykke.

Været med fra starten
Det består af et drøn af en Volvo FH 540, som Lars har brugt det meste af et år på at planlægge og få bygget op. Han kører til daglig for vognmandsfirmaet Olaf Jensen i Svinninge, hvor Lars også selv bor – men herfra har chaufføren fået lov til selv at bygge bilen op.
»Jeg har selv været med i hele processen lige fra starten, og Frank har sådan set givet ret frie hænder til at bygge bilen op – selvfølgelig inden for visse rammer,« forklarer Lars – med henvisning til Frank Lange, indehaver af Olaf Jensen A/S.
Mens vognmanden først så den nye trækker, da den blev leveret i august, så var Lars Flemming Sørensen allerede i slutningen af februar selv oppe og hente bilen i Göteborg, hvor det også blev til en rundvisning på fabrikken.
»Det var virkelig spændende. Jeg havde selv sagt, at hvis jeg skulle have en Volvo igen, så skulle jeg også op og se fabrikken. Og det var en suveræn oplevelse at se det hele.«
Efter hjemkomsten blev bilen overladt til Lavmand’s i Ringsted, hvor den er bygget op med et flot resultat. Ud over en generelt flot opbygning, der er lukket af hele vejen rundt, rummer bilen også en del anderledes og flotte detaljer hele vejen rundt – bl.a. den afrundede galge, hvor AdBlue-tanken er gemt væk i højre hjørne og en praktisk vandtank til at vaske fingre med i venstresiden. Kofangeren bagpå har Lars valgt at få tredelt, og bag førerhuset er trækkeren monteret med en helt glat plade, hvor andre typisk har en mere traditionel dørk.
»Jeg synes selv, det så godt ud. Andre synes måske ikke, det er så praktisk,« siger Lars selv med et grin.

Tilbage til kornet
Bilen er bygget op med hydraulikanlæg til både tip og suge-/blæsanlægget på den faste, 4-akslede trailer, som Lars til daglig huserer med på både Sjælland og i Jylland. De daglige opgaver er nemlig korn- og foderstof over det meste af landet
»Jeg har også kørt catering og med tankvogn, men jeg startede med korn- og foderstoffer, og det er jeg altid vendt tilbage til.«
Lars kørte også Volvo før, og med udskiftningen får han 100 ekstra heste at gøre med.
»Jeg startede som chauffør med at køre Volvo, og det er et eller andet sted nok det, der er hængt ved. Men jeg fik også en Mercedes på et tidspunkt, og den var jeg også rigtig glad for at køre i,« fortæller han.
Sammenlagt har Lars kørt 20 år som chauffør, og heraf har de seneste syv været som fast kaptajn på et korn- og foderstofvogntog hos Olaf Jensen i Svinninge. Og når han nu fik ny bil, så skulle den også have en tur indvendig.
»Min kone havde jo engang sagt, at hvis jeg nogensinde skulle have ny lastbil, så skulle den altså også plysses,« for-tæller Lars.
Og det var han selvfølgelig flink til at huske hustru Pia på, da det så rent faktisk skete…
»Plysningen har jeg selv betalt, og det har jeg det også helt fint med. Det er jo ikke noget, som vognmanden får nogen merværdi ud af. Men når jeg skal køre i den her bil i forhåbentlig de næste 10 år, så skulle den også plysses. Jeg bor jo i den fem dage om ugen,« siger chaufføren.
Kabinen er indrettet smagfuldt og afdæmpet i brun ”magnum”-farve, hvor man bl.a. har beholdt de originale lædersæder med ventilation fra Volvo, mens det meste ellers er plysset og betrukket – bl.a. med et såkaldt ”hollændergardin” foroven i køjen.

Har selv sat lys på
Der er ikke monteret en masse lamper i hytten, men til gengæld er der udvendigt godt med lys rundt om på trækkeren. Alt ekstra lys har chaufføren selv stået for.
»Alt, hvad der er monteret af lamper, har jeg selv stået for. Vognmanden har det sådan, at der er ret frie rammer med lys på bilen, så længe man kan gøre det selv. Og det kan jeg sådan set godt forstå,« siger Lars.
»Det er første gang, jeg prøver, at den får så meget gas med opbygningen af en bil. Det har ligesom været min drøm,« fortæller Lars – hvilket også ses af inskriptionen ”My Dream” bag på trækkeren.
Med sådan et nyt køretøj i en form for kørsel, der kan være støvet og beskidt, så stiller det sine krav til vedligehold. Det er dog ingen problem for Lars Flemming Sørensen, der gerne bruger tid med pudsekluden.
»Ja, jeg må nok indrømme, at jeg bruger meget tid på at gå og vaske, pudse og gejle. Jeg bliver også drillet lidt af kollegerne med det,« fortæller han.
Selvom fristelsen er stor til hele tiden at bygge mere på hist og her, så har chaufføren besluttet, at bilen nu er færdig.

Færdig bil fra start
»Vognmanden og jeg aftalte, at bilen skulle være helt færdig fra start – og så hellere vente en uge eller to ekstra med at få den leveret. Så vi putter ikke mere på. Bilen er færdig, som den er nu.«
Og det må da også siges at være et mere end godkendt køretøj, som Lars Flemming Sørensen nu kan køre vejene tynde med de kommende år.
»Det har været en større proces, og det sidste års tid har stået i lastbilens tegn. Til tider har det været ret presset, når man også skal passe sit daglige arbejde. Men nu skulle jeg forhåbentlig være godt kørende de næste 10 år, og jeg er i hvert fald glad for det resultat, som det er endt med.«

Artiklen er en del af temaet Forsidebilen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079