23948sdkhjf

Vognmand bestiller 250 Scania'er

Jysk storvognmand fokuserer på sikkert chaufførmiljø.

- Vores største frygt er, at én af vores biler kører hen over en Polo med en lille familie i. Det er vores skrækscenarie. Og jo større flåden er, des større er sandsynligheden for det, siger Jan Skov Pedersen, teknisk chef hos Frode Laursen med ansvar for bl.a. værksteder, biler, teknik og indkøb af biler og trailere.

Og som teknisk chef er det også hos ham, sikkerheden starter.

- Vi kræver af vores lastbilleverandører, at vores biler er udstyret med det sikkerhedsudstyr, der gør, at vores chauffører har de bedst mulige forudsætninger for ikke at komme til skade eller forvolde skade på andre i trafikken, siger Jan Skov Pedersen.

250 nye lastbiler

Frode Laursen-gruppen disponerer over 800 biler, som kører i et af virksomhedens selskaber i Danmark eller udlandet. Det omfatter både standard-biler og mere specialopbyggede biler.

- Cirka 50 procent er p.t. Scania'er, og vi har lige indgået en samhandelsaftale med Scania om at levere 250 lastbiler over de næste to år, forsætter Jan Skov.

Alle bilerne leveres med sikkerhedssystemerne AEB (Advanced Emergency Braking) og LDW (Lane Departure Warning), som anses for at være nogle af de vigtigste systemer til at undgå og begrænse trafikulykker i dag.

Frode Laursen afprøver også yderligere sikkerhed via et aktuelt forsøg med ACC (Adaptive Cruise Control), der automatisk tilpasser hastigheden og holder afstand til forankørende trafik.

Dygtige chauffører

- For det ligger os på sinde, når vi sender en bil på gaden, at vores chauffører kører sikkert i trafikken, og sammen med det nye sikkerhedsudstyr er vi sikre på, vi vil få endnu mere trafiksikre chauffører. Vores chauffører har en god trafikkultur, og med det bedste sikkerhedsudstyr giver vi dem endnu bedre vilkår til at udføre deres arbejde, lyder det videre fra den tekniske chef.

- Vi mener helt generelt, at lastbilchauffører er dygtige trafikanter, som blandt andet er årsagen til, at alvorlige ulykker med lastbiler involveret i for eksempel Danmark er faldet med 65 procent i løbet af de sidste 10 år.

Opkøb på vej

Frode Laursen melder i øvrigt, at virksomheden også fremover ønsker en stor flåde af egne lastbiler, da selskabet mener, at chauffører på egne biler kan levere en bedre service, end hvis der udelukkende bruges fremmede vognmænd.

Selskabet ansætter chauffører til national kørsel i såvel Danmark, Sverige og Norge. Igennem mange forskellige aktiviteter er der gode muligheder for forskellige typer kørsel, lige fra en ”fragtrute”, specialkørsel med bygningsmaterialer, trækkerkørsel og oliedistribution. Desuden bruges polske og tyske biler til grænsekrydsende transporter, primært trækkere.

Frode Laursen forventer i øvrigt, inden for de næste par år, at styrke selskabets position via opkøb af én eller flere transportforretninger i Sverige, Danmark eller Norge. Selskabet tror samtidigt på vækst i Norden inden for alle aktivitetsområder.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203