23948sdkhjf

Tyrker forsøgte fangeleg og gemmeleg

En tyrkisk lastbil blev tirsdag den 27. september standset af Tungvognscenter Syd i en rutinemæssig kontrol ved toldpladsen i Padborg.

Lastbilens 58-årige tyrkiske chauffør forsøgte først at undgå kontrollen ved at påstå, at han skulle rette vogntoget op, som han havde fået parkeret lidt skævt. I stedet forsøgte han at køre fra kontrollen, men blev hurtig standset. Det viste sig også hurtigt, at chaufføren havde sine grunde til at flygte.

Tachografen stod nemlig på hviletid og havde gjort det nogle timer, mens han havde kørt.

Chaufføren forsøgte desuden at skaffe sig af med bevismaterialet ved at skjule den magnet, han havde anvendt til at afbryde signalet til tachografen med. Men ved hjælp at teknisk udstyr lykkedes det politiet finde magneten, hvorefter chaufføren gik til bekendelse.

Den efterfølgende tekniske undersøgelse viste, at lastbilen på grund af en uautoriseret kalibrering af kontrolapparatet var i stand til at køre over 93 km/t, hvilket ikke burde kunne lade sig gøre, da lastbilens hastighedsbegrænser var sat til 89 km/t.

Lastbilen er nu tilbageholdt af politiet, og der er rejst sigtelse mod både chaufføren og hans tyrkiske arbejdsgiver.

Den tyrkiske chauffør er endnu en i rækken af manipulerede lastbiler, som er blevet afsløret de sidste par måneder.

Uagtet dette yderst farlige indgreb, som både tilsidesætter alle køre- og hviletidsbestemmelser og ikke mindst lastbilens hastighedsbegrænser, ser det ud til, at det er et fortsat problem, som Tungvognscentrene skal forholde sig til.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093