23948sdkhjf

Fabrikker: Kig på det hele billede

De europæiske bilproducenters organisation, ACEA, opfordrer beslutningstagerne i EU til at ”holde øjnene på vejen”, når det handler om at reducere CO2-udledningen fra transportbranchen.

Det var hovedbudskabet, da ACEA’s organisation for erhvervskøretøjer holdt pressemøde i forbindelse med IAA-messen i Hannover.

»Lastbiler er ikke store biler. De er bygget individuelt til at løse specifikke opgaver for transportbranchen, samfundet og borgerne. Der er en grund til, at de ser ud, som de gør,« sagde Martin Lundstedt, topchef i AB Volvo og formand for ACEA’s afdeling for producenter af erhvervskøretøjer.

Siden 2010 har EU-Kommission udviklet et computerprogram kaldet ”VECTO”, som er et simulationsredskab, der kan måle CO2-udledningen fra en bred vifte af forskellige vogntogskombination med tunge køretøjer. Lastbilproducenterne leverer dataene til systemet.

»Det vil føre til større gennemsigtighed og konkurrence og føre til mere miljøvenlige og brændstoføkonomiske køretøjer,« sagde Martin Lundstedt.

»De fleste europæiske lastbilfabrikanter producerer også lastbiler i USA, Kina og Japan. Baseret på vores globale erfaring kan vi se, at EU’s VECTO-tilgang er den mest avancerede, pålidelige og tættest på virkeligheden. Derfor opfordrer vi EU til at fortsætte ad denne vej.«

Med brug af VECTO-data vil EU’s lovgivning om CO2-udslip kunne specificeres til hver enkelt type lastbil.

»Før vi sætter retning for fremtidens politik for at reducere CO2, må vi først have en klar forståelse af realiteterne – og VECTO er et nødvendigt værktøj til at lukke dette hul i vores viden,« sagde Martin Lundstedt.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.171