23948sdkhjf

MAN’s fleksible flådestyring

IAA 2016: MAN præsenterer en ny ”vennetjeneste” – mere fleksibel og dynamisk flådestyring.

Det er længe siden, at en lastbil blot var et redskab, og chaufføren udelukkende leverede hænder og fødder til rat og pedaler.

I dag er bilen og dens fokuserede chauffør, assisteret af den seneste teknologiske udvikling, afgørende faktorer, når moderne transport også læsser overskud af på bundlinjen.

Det ses tydeligt hos lastvognsforhandlerne, der i stigende grad fokuserer på at levere mere end biler til kunderne. Nu handler det om løsninger og merværdi, der øger vognmændenes indtjening.

Hos MAN Truck & Bus Danmark forklarer Mads Rydahl Vestergaard, leder af After Sales Service & Business Solutions, at den tyske lastbilproducent i år kører frem med kodeord som fremtidssikret fleksibilitet og dynamiske løsninger til flådestyring.

IAA åbner i denne uge

Netop fremtidssikret fleksibilitet og dynamiske løsninger er også nøgleord i den præsentation, som MAN har med til IAA i Hannover, Verdens største fagmesse for kommercielle køretøjer, der finder sted fra 22. til 29. september på MAN’s tyske hjemmebane.

Siden årsskiftet har alle nye MAN-lastbiler på det danske marked været forberedt til MAN’s nye DriverConnect-udspil, da den grundlæggende MAN TeleMatics hardware-boks er standard på alle nye Euro 6-biler. Tilslutningen til MAN DriverConnect sker via en USB-tilslutning i instrumentbordet.

Desuden er MAN’s hidtidige løsning på download og rapportering af køre- og hviletidsdata fortsat et hit hos mærkets kunder.

Ny fleksibel (app-)ven

MAN kalder selv sit nye DriverConnect-system, der introduceres midt i 2016, for ”chaufførens nye bedste ven”. Det app-baserede system kører ind på markedet med en række nye funktioner til både chauffør og vognmand - udført som en fleksibel app-løsning.

- Det er en ny app-baseret løsning, der er langt mere fleksibel i forhold til den enkelte vognmands ønsker til lastbilernes hardware. Med vores nye TeleMatics DriverConnect skal vognmanden altså blot installere en app på det tilbehør, som han måtte ønske. Det betyder, at det eneste der kræves for at komme i gang med DriverConnect, er en tablet eller smartphone og tilvalg af et månedligt abonnement. Investeringen er herved minimal, og man låser sig ikke fast til en dyr mærkespecifik løsning, forklarer MAN’s Mads Rydahl Vestergaard.

App’en lever dermed op til den nye trend, hvor fremtidssikret fleksibilitet sætter dagsordenen hos vognmænd og flådekunder. MAN TeleMatics DriverConnect understøtter her både Apple IOS-platformen samt Android og kan derfor benyttes på både tablets, smartphones og mini-pc’er med videre.

Funktioner

DriverConnect giver mulighed for messaging – udveksling af beskeder mellem chauffører, biler og kontor, navigation af biler, håndtering af ordrer, styring af trailere, afgangstjek før kørsel, melding om break-down / nødopkald til MAN-tjenesten Mobile24 samt Timeguide (styring af køre- og hviletid).

Den fulde beskedhistorik ved messaging lagres i TeleMatics-programmet, og virksomheden har derfor det fulde overblik over bilflåden og kommunikationen hjemme på kontoret.

Funktionen trailermanagement giver chauffør og kontor overblik over gods og tilkoblede enheder - hvilke vogntogskombinationer er i drift, og hvilke er på nuværende tidspunkt frakoblede.

Afgangstjek, ordrer og timeguide

Afgangstjek: Inden kørslen startes, kan der på forhånd defineres et fast afgangstjek med en række tjekpunkter, som chaufføren skal gennemføre, inden kørslen begynder. Eksempelvis lastsikring, tjek af dæktryk eller lignende.

Ordrehåndtering betyder, at kontoret på forhånd kan planlægge og udsende en kørselsseddel med afhentnings- og læssesteder og sende disse direkte til chaufførens DriverConnect-App. Ved ét enkelt klik accepterer chaufføren de nye ordrer, og app’en starter automatisk navigationen til den næste destination.

Timeguide-funktionen holder styr på chaufførens resterende køre- og hviletid - og som sidste funktionalitet er der tilføjet en helt ny nødopkalds-funktion, der giver chaufføren mulighed for at sende nødopkald direkte til kontoret eller centralen. På sigt skal det også være muligt at sende nødopkaldet direkte til MAN's nødhjælpstjeneste Mobile24.

Nye app-funktioner

MAN’s fremtidssikring betyder, at vognmanden løbene får nye funktioner til app’en i takt med, at funktionerne udvikles og gøres tilgængelige for online download. Dermed skal kunderne altså ikke investere penge i at udskifte forældede skærme eller hardware, der ikke understøtter de nye funktioner.

På sigt bliver det også muligt at lave kundespecifikke løsninger og implementere interfaces til eksisterende systemer for fakturering og aflønning.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062