23948sdkhjf

Fynsk vognmand vokser markant

Omsætning mere end 20 procent over sidste år.

Fyn er fortsat rigtig fin for én af landsdelens største vognmænd, der i de seneste godt 23 år har udviklet forretningen markant – i slipstrømmen på sin far og farfar.

Således melder den 45-årige indehaver Poul Henrik Schou, at der er travlt i forretningen Poul Schou A/S med hovedkvarter på Rugårdsvej 321 i Odenses vestlige udkant.

- Vores omsætning ligger over 20 procent højere i forhold til 2015. Blandt andet er der meget kranarbejde – som følge af et højt aktivitetsniveau på byggeri og anlægsarbejde på Fyn. Jeg har fået nye biler og ansat ekstra fem mand i år, lyder det fra Poul Henrik Schou til Trans Inform.

500 biler

1. januar sidste år rundede virksomheden de første 75 år med familien Schou i førersædet, oprindeligt stiftet af Poul Hermann Schou. Siden 1993 har 3. generation, Poul Henrik Schou, ledet virksomheden, der under dennes ledelse har kørt en offensiv vækststrategi – blandt andet med opkøb af cirka 11 transportvirksomheder.

Den offensive stil inkluderer nu også et tættere samarbejde med fire andre fynske vognmænd i den tunge vægtklasse – nemlig ERA-Transport og Michael Gregersen, Bruun & Nielsen, ved Birger Nielsen, brødrene Jan, Ib og Tommy Andersen (Alex Andersen) samt Martin Danielsen (Schou-Danielsen Logistik).

Vognmænd der til dagligt råder over op til cirka 500 biler.

Disponent-niveau

- Vores melding om, at det nu er slut med at køre old school platooning – altså lige i r…. på hinanden er ment som et hyggeligt stunt. Vi har gjort det i mange år, men nu skal det være slut. Vi ønsker i højere grad at kunne dele gods og biler for at kunne udnytte vores ressourcer bedre. Vi mødes løbende til en fælles snak hos ERA, og så besøger vores administrationsfolk hinanden på disponentniveau – med fokus på, hvordan vi deler hinandens ressourcer optimalt, forklarer Poul Henrik Schou videre.

Den fynske vognmand forklarer, at ”det er en proces, der er sat i gang, og som kan løbe de næste mange år”.

- Hvor der er en lyst og en vilje, kan det lykkes, lyder det med vanlig optimistisk og engageret stil fra Odense.

Fra de fem vognmænd lyder den fælles melding:

- Resultatet er naturligvis, at vi nu kan få en bedre udnyttelse af vores tilsammen 500 biler, samt både tilbyde bedre løsninger til kunderne samt tjene lidt flere penge i den sidste ende.

Helikopter – og Afrika

Mens det indeværende regnskabsår hos Poul Schou A/S altså præges af et væsentlig løft på omsætningen, er der også tale om lidt af en flyvetur, når det gælder foretagsomme Poul Henrik Schous øvrige aktiviteter.

Vognmanden har netop ansat en professionel pilot til at betjene sin fire-personers helikopter af typen Robinson 44.

- Nu er helikopteren netop gjort kommerciel, så jeg kan udleje den til eksempelvis skole-, rund-, foto- eller anden flyvning.

Vognmanden er også fortsat engageret med nu 12 lastbiler, der kører mellem Camerouns havneby Douala og de cirka 1500 kilometer til Congo, Chad og CAR (Central Afrikanske Republik).

- Indtil videre er der for store administrative omkostninger i forhold til indtjeningen ved kørslen i Afrika. Der er for meget bøvl og besvær, tilføjer Poul Henrik Schou om sit afrikanske eventyr, som han begyndte i 2014.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.118