23948sdkhjf

DEBAT: Det minder om ”stole-leg”

Dejlig læsning fra morgenstunden :-)
For Andreas Steenberg har da fat på noget rigtigt, når han kalder den foreslåede løsning for ubrugelig, hvis den skal stå alene.

Selvfølgelig vil en 24-timers regel sørge for rotation, men den løser jo ikke problemet på længere sigt. Det eneste den medfører er, at chancerne for at finde et ledigt hul på en rasteplads måske bliver bedre. Men den fjerner ikke den betændte tilstand.
Jeg kommer faktisk til at tænke på, at den minder om selskabslegen "stole-leg".

At ITD foreslår større rastepladser, det forstår jeg da godt. For det vil jo give plads til endnu flere postkasseselskabers udflagede lastbiler.
Men hvis det er sådan en god idé at skabe flere langtidsparkeringer, så kunne de jo udvide deres medlemsservice og selv etablere private P-pladser for deres medlemmer.
For en meget stor del af de omtalte biler, tilhører i sidste ende deres egne medlemmer, enten direkte eller indirekte. Og det er ikke en påstand, men en konstatering.

Hvad løsningen skal være, tja, det er svært at fremkomme med.
Opstramning på køre- og hviletidsreglerne… Næh, for de er komplicerede nok, pga. "hvis'er", "måske'er", undtagelser og manglende enslydende definitioner.

En simplificering af køre- og hviletidsreglerne…Ja, men det er Danmark ikke kraftfuld nok til.

Øget vejsidekontrol… Måske, men der mangler ressourcerne i den grad. Og det er ikke alene et spørgsmål om øget bevilling til Tungvognscentrene, men mere et spørgsmål om, at de dygtige betjente, vi har i centrene, kunne få lov til at passe deres fagområder, i stedet for at blive tvunget til at spille dilletanter på nyttesløse overvågningsopgaver. Her tænker jeg både på grænsekontroller, beskyttelse af potentielle terrormål (størsteparten alene pga. politisk vinding) og tilsvarende steder.

Brug nu de imponerende faglige kræfter, som bl.a. "tungvognsbetjentene" har, på det, de brænder for, og som de for øvrigt er udpeget til. For på den måde ville kontroltrykket øges, hvilket også vil fange flere i f.eks. cabotage, manglende vignetter osv. osv.

Man kunne også fra politisk side forsøge at få simplificeret og ikke mindst håndhævet arbejdstidsdirektiverne. For de er jo ligesom køre- og hviletidsreglerne i sin tid skabt for at beskytte medarbejderne. Men som det kører nu, så er der flere forordninger (f.eks. køre- og hviletider og arbejdstidsdirektivet for mobile lønmodtagere), der slet ikke spiller sammen.

Og det besværliggøres yderligere af, at man bl.a. i Danmark har flere forskellige myndigheder, der skal kontrollere de enkelte områder. Dette er blot med til at besværliggøre overholdelse af tingene.

Konklusionen må kort og godt være, at denne problemstilling er næsten som med vejret: "Alle taler om det, men ingen gør noget ved det!"


Kim Frank Nielsen
Godfredsvej 26
5200 Odense V

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109