23948sdkhjf

Nu skal snyderne straffes

Efter halvandet års ventetid er Skat nu klar med retningslinjer, der udmønter Folketingets oprindelige ønske om en gentagelsesvirkning ved snyd med vejbenyttelsesafgiften.

Det sker, efter at Lastbil Magasinet løbende har beskrevet den langsommelige proces med at udarbejde retningslinjer for politiets håndhævelse af den nye lov, som trådte i kraft 1. januar 2015.

Efter blot en måned fik politiet i slutningen af januar besked på at indstille håndhævelsen af gentagelseseffekten og afvente nærmere instrukser fra Skatteministeriet – og det er altså nu faldet på plads, efter at sagen har stået i stampe i halvandet år.

Det har også fået DTL til at tage sagen op over for Skattemininisteriet, og senest har SF’s trafikordfører, Karsten Hønge, også stillet spørgsmål til skatteministeren på baggrund af omtalen.

De nye retningslinjer betyder, at udenlandske vognmænd, der skal betale for brug af danske veje, nu får konsekvenserne at mærke, hvis man gentagne gange undlader at betale afgiften. Danske vognmænd får som bekendt trukket afgiften automatisk hvert år sammen med vægtafgiften.

Konsekvensen er, at førstegangstilfælde straffes med 2.500 kr. i bøde, mens efterfølgende gentagelser for hvert tilfælde hæver bøden med 2.500 kr. – indtil bødeniveauet når 15.000 kr. Gentagelsesvirkningen er to år fra sidste forseelse. Strafansvaret pålægges alene vognmanden og altså ikke chaufføren.

Med de nye retningslinjer står det også klart, at et gentagelsestilfælde er defineret ved, at samme firma snuppes i snyd med vejafgiften – og ikke nødvendigvis samme lastbil.

Hos DTL er man tilfreds med retningslinjerne, som politiet fremover skal udskrive vejskat-bøder efter.

»DTL – Danske Vognmænd har tidligere vurderet, at udenlandske vognmænds undladelse af at betale vejbenyttelsesafgiften som minimum unddrager den danske stat for 20 mio kr. årligt. Med den stigning i tilstedeværelsen af udenlandske lastbiler i landet de senere år er jeg ikke i tvivl om, at dette tal er betydeligt højere – også når man tænker på den manglende konsekvens for gentagelser op til nu,« siger underdirektør Ove Holm fra DTL.

»Det kan lyde af lidt i nogles ører. Men når man tænker på den knivskarpe konkurrence, som særligt østeuropæiske vognmænd bevirker ved nærmest permanent tilstedeværelse i Danmark og dertil hørende øget cabotagekørsel og tredjelandskørsel – så har det en stor betydning for de danske vognmænd, at man kommer efter de hyppige snydere,« siger Ove Holm.

Læs mere om: jura
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094