23948sdkhjf

Michelin lancerer digital dækkontrol

Michelin Tire Care, nye digitale tjenester ”skræddersyet” til transportfirmaernes behov.

Hver en krone tæller – også i transportbranchen – hvor Michelin nu lancerer Michelin Tire Care, tre nye digitale tjenester, der er ”skræddersyet” til transportfirmaernes behov.

Til små transportfirmaer, der outsourcer vedligeholdelsen af dækkene, tilbydes i dag TireLog - en enkel og praktisk app på mobilen til vedligeholdelse og kontrol.

Til større flåder med eget værksted til vedligeholdelse tilbyder Michelin iCheck - det forudseende diagnoseværktøj, der ruller på det danske marked i år sammen med iManage - onlineovervågning af alle dækomkostninger.

TireLog er en gratis app til smartphone, Apple eller Android, der gør det muligt for mindre transportfirmaer at følge deres dæk - nemt og effektivt.

Mange små firmaer

Transportfirmaer med færre end 20 køretøjer repræsenterer 50 procent af Europas vognmandsvirksomheder. Overvågning og dækkontrol foregår i dag i vidt omfang manuelt og er hverken automatisk, pålideligt eller hurtigt – og her leverer TireLog hurtig og regelmæssig information om dækkene til deres vognmand.

Med App’en får vognmændene mulighed for hurtigt og sikkert at træffe beslutning om dækkene på deres vognpark, selv når den kun består af få køretøjer. App’ens tre hovedfordele er tidsbesparelse, optimeret planlægning af vedligeholdelse, mønsteropskæring, regummiering og dækskift samt en forenklet beslutningsproces i kraft af en visualisering af dækmærkers sammenlignelige præstationer.

I de nordiske lande fås TireLog på engelsk og finsk.

Derfor Michelin Tire Care

Ifølge Michelin udskifter europæiske vognmænd deres lastbildæk, når dækkene gennemsnitlig har 4,8 millimeter mønster tilbage, selv når kravene til mønsterdybden er minimum 1-2 millimeter, afhængig af nationale regler. Hver millimeter mønsterdybde svarer til 15.000 - 20.000 kilometer, og det viser tydeligt, det antal kilometer, der går tabt, lyder det fra dækfabrikanten.

Skønsmæssigt 15 procent af dækkenes potentielle præstationer udnyttes ikke, vurderer Michelin, der peger på et ”tilsvarende hul på 15 procent i transportfirmaets dækbudget”.

At køre med for lavt lufttryk betyder - ud over øget dækforbrug - øget brændstofforbrug.

Endelig kan det konstateres, at en tredjedel af lastvognes havarier hænger sammen med dækkene (kilde ADAC), og at 90 procent af disse hændelser kan undgås med en effektiv overvågning af dæktrykket (kilde TMC).

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126