23948sdkhjf

Flere medlemmer hos Kran-Blok

Nettotilgang på 28 nye medlemmer i 2015.

DTL’s specialforening for vognmænd med kran- og blokvognskørsel på menuen, Kran Blok Erfa, oplevede sidste år en nettotilgang på 28 nye medlemmer, så foreningen nu repræsenterer 138 virksomheder.

Foreningens årsmøde samlede 48 deltagere i Odense, hvor formand Frank Segall, Esbjerg, var tilfreds med udviklingen og »skulderklappet for de resultater, vi har været med til at skabe«, som han sagde i beretningen.

Uddannelse kører

Frank Segall oplyser, at de nyuddannede særtransportassistenter (STA) nu er i gang med at regulere trafikken omkring særtransporterne. Efter godt ti års indsats er uddannelsen på plads, og der er indtil nu uddannet 231 personer, der er med til at sikre en mere smidig afvikling af trafikken.

- Det forlyder, at politiet vil begynde at kontrollere om dem, der regulerer trafik, har STA–uddannelsen, og vi vil gerne minde om, at det er vigtigt, at man har forsikringsdokumentet i følgebilen, hvis man regulerer. På det lange perspektiv må målet være, at dem, der kører følgebil, bliver uddannet STA’ere, lyder det fra Frank Segall.

Kran-Blok Erfa ønsker dog at få afklaret, om følgebilerne kan bruges til at regulere trafikken, lige som foreningen ønsker, at øvrige trafikanter informeres om de nye særtransportassistenter og deres opgave – eksempelvis via køreuddannelse og bilistorganisationer.

Imod spærretid

Aktuelt drøfter foreningen og Vejdirektoratet, om der skal indføres spærretider for især vindmølletransporter på Østjyske Motorvej - efter henvendelser fra bilister og lokale politikere.

Kran Blok er imod en spærretid, men Frank Segall oplyser, at vognmændene selv må dokumentere, at de forsøger at planlægge særtransporterne uden for de mest trafikerede tidspunkter.

Sammen med andre aktører oplyser Kran-Blok til Vejdirektoratet om, at der kun er forholdsvis få andre typer særtransporter på motorvejen. Tillige er vindmøllefabrikanterne i gang med et internt arbejde med at planlægge sig til færre transporter på de belastede vejstrækninger i de mest belastede perioder.

- Vi er også med i en arbejdsgruppe hos Vejdirektoratet, der arbejder på forskellige løsninger – herunder en ”overhal særtransporten i en fart” – kampagne. Vi ved dog ikke, hvad politikerne arbejder med. Vi vil dog arbejde med de udmeldinger, der kommer op, tilføjer Frank Segall.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125