23948sdkhjf

DTL advarer mod fjendtlig kurs

Erhvervsfjendtlighed og politisk lefleri.

Afvisning af at lette lastbilkørsel i byer, planer om udvidede spærretider for særtransport på centrale motorveje og meldinger fra vandrørene om et generelt overhalingsforbud for lastbiler kan, hvis det er regeringens kurs, kun signalere erhvervsfjendtlighed og politisk lefleri for folkestemninger.

Det konkluderer DTL’s adm. direktør Erik Østergaard, efter at det nu står klart, at regeringen ikke agter at medtage en harmonisering af lastbilers hastighed i bymæssig bebyggelse - som man selv har været fortaler for det før valget - i et lovforslag, der ellers skal forhøje hastighedsgrænsen for campingvogne og andre registreringspligtige påhængskøretøjer og for traktorer og for motorredskaber.

- Vi står i en situation, hvor regeringen åbenbart vælger at blæse på vognmændenes hverdag. Jeg siger det her så firkantet, fordi vi samtidig kan forstå, at man er langt fremme med tanker om spærretider for vores særtransporter på Østjyske Motorvej. Det er ren og skær signalpolitik for at tækkes privatbilister, men man glemmer, at det altså i høj grad er vognmændene, der bidrager til, at dansk erhvervsliv kan fungere. Det tror jeg nok, at byggeriet og industrien – herunder vindmølleindustrien – kan bekræfte, lyder det fra Erik Østergaard.

Han mener, at den erhvervsfjendtlige linje yderligere forstærkes af, at Dansk Folkepartis transportordfører på et vognmandsmøde i Herning klart meldte ud, at regeringens støtteparti på nogle områder har planer om at foreslå totalt overhalingsforbud for lastbiler på motorvej.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.119