23948sdkhjf

Et år i vækstens tegn

Nytårshilsen fra ITD-formand Gert Jakobsen:

Den danske vejgodstransport har oplevet vækst gennem det seneste år i mere end én forstand. Vi har set en stigning af lastbiler på vejene, og meldingerne fra transport- og logistikvirksomhederne rundt om i landet har været mere positive, end vi har set længe i vores branche. Væksten har også været at spore i trafikken, hvor ITD’s grænsetællinger i andet kvartal målte det hidtil højeste antal lastbiler, der er kørt ind i Danmark. Ja, jeg tør godt sige, at vi har bevæget os ud af kriseårenes skygge, men vi kan ikke tillade os at hvile på laurbærrene.

Folketingsvalget betød, at magten skiftede til fordel for et blåt/gult Danmark med Venstre ved rorpinden, og med et stærkt Dansk Folkeparti ved siden af til at afstemme kursen. Hans Christian Schmidt blev Danmarks nye transport- og bygningsminister. Den danske transportsektor fik dermed ikke kun en erfaren politiker og tidligere transportminister på posten, men også en minister, der arbejder for vækst og bedre rammevilkår for sektoren.

Politiske sejre

Vi kan som sektor også fejre, at vi har sikret os en lang række fornuftige politiske resultater i år. Jeg er stolt over, at der har siddet et kraftigt ITD-aftryk på langt de fleste politiske sejre, som året har budt på. Men vi må heller ikke glemme, at vi står stærkest politisk, når branchen på tværs af organisationer står sammen, som vi bl.a. har set på køre- og hviletidsområdet. En af de sejre, som står stærkest i min erindring, er de nye regler om medbringertruck, som jeg er sikker på, at mange vognmænd landet over er tilfredse med.

ITD er i mine øjne ved at skrive endnu et spændende kapitel i vores lange fælles historie. At ITD er oppe i fart, kan kun de færreste være i tvivl om. Senest har ITD’s medlemmer med et markant flertal givet grønt lys til, at ITD etablerer en arbejdsgiverorganisation, der skal organisere de uorganiserede transport- og logistikvirksomheder i Danmark. Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg er glad for den opbakning, som vi har mødt fra medlemmernes side. Ikke mindst fordi vi nu får mulighed for at organisere de transport- og logistikvirksomheder, der i dag ikke er organiseret i en arbejdsgiverorganisation. I den kommende tid vil vi afsøge mulighederne på området, så vi kan sikre en fleksibel og ordentlig overenskomst for dem. Det glæder jeg mig til.

Rekruttering

Hvis vi skal skue fremad, så handler meget af vores erhvervs succes om, at vi skal arbejde for at fremme stoltheden i erhvervet igen. Vi skal ikke være mørkemænd, der ser dystert på fremtiden. Vi skal i stedet være stolte af, at vi er et vigtigt led i forsyningskæden, hvad enten der køres grus til byggeriet, svin til slagteriet eller vindmøllevinger til hele verden. Vi, Danmarks vejtransport- og logistiksektor, er en sektor, der flytter Danmark til mere vækst.

Rekruttering har været et stort emne for branchen det seneste år, og det vil fortsætte. Flere af jer derude mærker i stigende grad problemet i ikke at kunne få kvalificeret arbejdskraft. ITD og andre organisationer gør et stort stykke arbejde for at hæve niveauet og få flere kvalificerede medarbejdere til branchen.

Digitalisering

Digitaliseringen er på hastige skridt fremad, og vi skal finde løsninger, der sikrer vores branche den bedste indsigt og giver dansk erhvervsliv de bedst mulige vilkår - også i fremtiden. Digitalisering skal fastholde vores evne til at konkurrere med resten af Europa.

Endelig skal vi fortsætte vores kurs med at forenkle regelværket inden for vejgodstransportens område, så vi sikrer de bedst mulige arbejdsbetingelser for vores branche.

(Forkortet af redaktionen)

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187