23948sdkhjf

Nordens nummer ét

I 2015 kørte Scania ind på førstepladsen i salget af tunge lastbiler over 16 tons i DK, S, N og SF.

Svenske Scania, ejet af tyske Volkswagen, kørte sidste år ind på førstepladsen i salget af tunge lastbiler over 16 tons i Danmark, Sverige, Norge og Finland.

I en række andre europæiske lande ses også en pæn fremgang, og Scania peger blandt andet på et lavere brændstofforbrug, via talrige forbedringer, som en del af årsagen til salgsfremgangen. Forbedringer der eksempelvis inkluderer intelligent fartpilot, der aflæser topografien tre kilometer frem - og automatisk styrer gaspedalen herefter - samt intelligent Eco-roll, der kun sætter bilen i frigear, når det betaler sig.

I Danmark kører Scania ind på 1. pladsen i 2015 med en markedsandel på 26,6 procent - via 1153 nye lastbiler på danske nummerplader. Scania Danmark forklarer succesen med ”et bredt produktprogram med højt kvalitetsniveau, lavt brændstofforbrug samt et stærkt dansk servicenetværk”.

Første normale salgsår

Scania Danmark vurderer videre, at årets begyndelse var ”præget af optimisme, hvilket fik mange kunder til at gennemføre tiltrængte udskiftninger i vognparken. 2015 blev således det første normale salgsår, efter krisen indtrådte i 2007/2008”.

- Vi er virkelig glade for at være markedsleder, men det er ikke en prioritet for Scania at være størst på det årlige salg. For os er det vigtigt at sikre en solid bilpark på de danske veje. Umiddelbart skulle man tro, at dette er to sider af samme sag, men bilparken styrkes ved salg af lastbiler, der anvendes flittigt i for eksempel syv år til forskel for en eksporttrækker, der forlader landet omgående eller efter to-tre år. 32 procent af den danske lastbilpark over 16 ton er Scania, og vi har haft den største vognpark, så længe man kan finde bestandsdata på Bilstatistik (over 10 år), fortæller Anton Freiesleben, Scania Danmarks salgsdirektør.

Godt med gas

Med 41 procent er Scania også markedsleder, når det gælder gasdrevne lastbiler og busser i det tunge segment.

- Vi forventer en stigning i salget af vores lastbiler og busser med motorer til alternative brændstoffer. Interessen er stor og er en nødvendighed for at nå CO2-reduktionsmålene inden for transportsektoren. Scania har desuden lanceret en hybrid-lastbil til levering fra september 2016. De første seks danske Scania hybrid-busser kom allerede på gaden i Odense i 2015, slutter Anton Freiesleben.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203