23948sdkhjf

Italien indfører mindsteløn

Italien følger nu Tyskland, Norge og Frankrig og indfører mindsteløn for transport. Det oplyser Danske Speditører, som vurderer, at det især bliver kravet om forhåndsanmeldelse til de italienske myndigheder, der vil få speditører og vognmænd, der arbejder på det italienske marked, til at skulle omlægge arbejdsgange og rutiner.

»Forhåndsanmeldelse af hver enkelt transport er bøvlet og administrativt byrdefuldt. Men med mit kendskab til italienere vil jeg opfordre alle til at tage det meget seriøst, når de italienske myndigheder nu kræver, at det italienske beskæftigelsesministerium senest kl. 24 dagen før skal have modtaget informationer om antallet af medarbejdere på udstationeringen (cabotagekørslen) og start- og sluttidspunkt for udstationeringen. Hvordan det skal ske, står stadig hen i det uvisse,« udtaler Karl Christensen, formand for fagudvalget Vej & Bane i Danske Speditører.

Italien indførte de nye regler med virkning fra 23. juli 2016 i forbindelse med en lov om udstationering, der også omfatter transport. Med den nye italienske lov bliver det ifølge Danske Speditører – ligesom det er tilfældet i Frankrig – obligatorisk at have en repræsentant for virksomheden i landet. Repræsentanten skal kunne besvare henvendelser fra kontrolmyndighederne og repræsentanten skal ligge inde med et nærmere bestemt antal dokumenter om virksomheden.

Der er p.t. ikke fuldt overblik over, hvordan vognmænd og speditører skal gribe de nye regler an rent praktisk. Det fremgår heller ikke, hvad den italienske mindsteløn vil ligge på. I Tyskland og Frankrig er den landet på et niveau i omegnen af 8-9 euro.

Ifølge speditørerne tyder det på, at de italienske myndigheder har valgt en model, hvor udenlandske lastbiler kun er omfattet af reglerne om mindsteløn, når der er tale om cabotagekørsel.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172