Maut-pengene ruller ind
I første halvår af 2016 har lastbiler kørt 13,3 procent flere kilometer på tyske veje, som er omfattet af maut-betalingssystemet, sammenlignet med samme periode året før. Det viser nye tal fra Bundesamts für Güterverkehr (BAG) ifølge eurotransport.de.
Væksten i kilometer skal først og fremmest ses i lyset af to ting:
1. juli 2015 udvide de tyske myndigheder maut-vejnettet til at omfatte yderligere 1.100 kilometer firesporede landeveje – de såkaldte Bundesstrasse.
1. oktober 2015 blev vægtgrænsen for, hvornår et køretøj er maut-pligtig, sat ned fra 12 tons tilladt totalvægt til 7,5 ton.
Det er naturligt nok stadig tyske lastbiler, der tegner sig for de fleste maut-kilometer – mere præcist 58,8 procent står tyske lastbiler selv for. Polske lastbiler er udenlandske ”topscorer” med 14,6 procent, mens tjekkiske lastbiler står for 4,3 procent af de kørte maut-kilometer. Hollandske og rumænske lastbilers andel er på hver 3,2 procent.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.