Nytårshilsen fra DI Transport
DI Transport har udsendt denne nytårshilsen til transportbranchen.
Årsskiftet 2015/2016 markerer ikke kun, at vi går ind i et nyt år med de muligheder og udfordringer, som er kendte. Årsskiftet er også påmindelsen om, at nyt er i vente.
I 2015 satte vi på Transportens Dag fokus på kunden i centrum. Vi tog fat på de udfordringer, som kundefokus skaber ikke mindst i en tid med forandringer.
2016 bliver året, hvor disruption i form af nye forretningsmodeller, nye aktører og nye processer kommer til at sætte dagsordenen.
I DI Transport vil vi i konsekvens heraf vende blikket mod det disruptive inden for den samlede transportsektor, hvad enten vi taler om gods- eller personbefordring.
Bestyrelsen havde kort før jul en drøftelse af handlingsplanen for 2016.
Plan for vejgodstransporten
Der er enighed om, at det overordnede mål for DI Transport er en effektiv, konkurrencedygtig transportsektor, en infrastruktur, der understøtter den internationale tilgængelighed og en høj mobilitet for personer og gods samt effektive og konkurrecedygtige havne.
Disse mål sikres blandt andet ved, at der vedtages en ny dansk luftfartsstrategi, en strategi for en styrket og sammenhængende kollektiv trafik samt vedtagelse af en handlingsplan for vejgodstransporten i Danmark.
Bestyrelsen har specifikt ønsket, at vi sætter fokus på den grundlæggende udfordring, som nye forretningsmodeller, herunder deleøkonomien, skaber for branchen.
Kunden i centrum
Transportbranchen har altid været udfordret af ændringer. Det nye er imidlertid ikke kun, at ændringerne indtræder med stadig større hast, men også de mange nye, men oftest ukendte aktører, som træder ind på transportens område.
Disruption er en fælles udfordring, hvad enten vi er politikere, organisationsfolk, virksomhedsledere eller ansatte. Hvis vi forstår disruptionens iboende kraft, kan vi løfte opgaven til en styrkeposition. Disruption eller ej, så er kunden fortsat i centrum.
DI Transport ønsker alle et godt nytår med tak for samarbejdet i 2015.
[add:508]