23948sdkhjf

Venstre dropper motorvejsudvidelse

»Det er meget højt prioriteret. Det hæmmer udviklingen og trafikken i Østjylland, at vi har den prop mellem Aarhus og Skanderborg. Så regeringen møder ingen modstand fra os. Vi har faktisk plæderet for det meget længe.«

Sådan sagde Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen til Information i maj, da han blev foreholdt den forhenværende regerings udspil om at udvide den østjyske motorvej E45.

Også hans partiformand Lars Løkke Rasmussen talte varmt for at gøre noget ved de trafikale udfordringer i Østjylland.

»Der skal gøres noget ved den dårlige fremkommelighed på E45, blandt andet omkring Aarhus. Det er åbenlyst, at det er noget, man er nødt til at prioritere,« sagde han umiddelbart før valget til Århus Stiftstidende.

Ingen penge i kassen

I går kom det frem, at regeringen har sat planerne om en udvidelse i bero, fordi der ikke er penge i kassen til mere asfalt til østjyderne.

»Vi har ramt det nationale anlægsloft. Kassen er slunken. Så snart vi kan begynde at investere penge i asfalt igen, så er der ingen tvivl om, at E45 står meget højt på listen,« sagde Kristian Pihl Lorentzen til TV 2 Østjylland.

Han udtaler, at pausen kan vare op til to år, og at en mulig udvidelse først kan komme på tale derefter.

Stor skuffelse i Østjylland

Udmeldingen bliver mødt med stor skuffelse hos Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S), som kalder ventetiden ”fuldstændigt uacceptabel” over for TV 2 Østjylland.

Også i det østjyske erhvervsliv er der stor utilfredshed med udsigten til at skulle tilbringe endnu flere timer i kø på motorvejen.

Ifølge Danske Fragtmænds direktør Peter Sørensen bruger en chauffør i gennemsnit mellem 10 og 20 minutter på at holde i kø, og det tal vil blot stige, så længe motorvejen ikke bliver udvidet.

»På et helt år giver det faktisk et sted mellem 25 og 50 millioner kroner, som det koster vores virksomhed,« siger Peter Sørensen til TV 2 Østjylland.

[add:489]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063