DEBAT: Ikke mærkeligt, at bremserne svigter
Det er bekymrende at se tallene i en sådan rapport, men som loven er i dag med en afbremsning på en trailer ifølge typegodkendelse på omkring 52-60% (loven siger 45%), er der jo ikke noget mærkeligt i, at kontrollen viser det nedslående resultat, når en sådan trailer bliver spændt efter en trækker, hvor de allerfleste har en afbremsning, der langt overstiger traileren, og i mange situationer tillige er udstyret med en meget kraftig motorbremse og måske endda en retarder, der har det til følge, at trailerbremsen faktisk ikke bliver brugt.
Og når den så endelig skal i brug, f.eks. ved en kontrol eller - langt værre - en katastrofeopbremsnig, ja så er bremserne fyldt op med snavs og måske fugt eller rust og har så mistet måske 15-20% bremsekraft. Og når udgangspunktet var for lavt, ja så har man problemet.
Jeg forstår ikke, hvem eller hvad der blokerer for en væsentlig forhøjelse af bremsekraften på påhængskøretøjer, da de jo alle er forsynet med ABS, så den gamle skrøne om fare for udskridning ved overbremsning er jo for længst gået over i historien.
Bjarne Nielsen
Keravavej 10
9800 Hjørring
[add:507]