DTL-boss: Det ligner et bevidst felttog
Nye tal fra transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt afslører, at de franske bøder for ulovlig cabotage er tre gange højere end herhjemme.
Det er nogle af de oplysninger, som Trafikstyrelsen har indhentet, efter at Folketingets Transportudvalg bad transportministeren om at fremskaffe oplysninger om udenlandske bødesanktioner for ulovlig cabotagekørsel.
Spørgsmålet blev stillet i lyset af, at Europa-Kommissionen overvejer en sag mod Danmark, fordi Kommissionen mener, at Danmark har for høje bødesatser for overtrædelse af cabotagereglerne.
»Det ligner et bevidst felttog – i første omgang mod Danmark, der som bekendt har brugt mange kræfter på at gøre opmærksom på i Bruxelles, at cabotagereglerne minder om Kejserens nye klæder, fordi de i realiteten blotlægger de nationale transportører. Danmark er blevet pillet ud som den frække dreng i klassen og skal efter al sandsynlighed trækkes igennem et tungt og besværligt forløb ved EU-domstolen, så man kan lære det. Der er tydeligvis ikke den store lyst til at tage fat i Frankrig, selv om det var oplagt,« siger adm. direktør hos DTL, Erik Østergaard.
DTL-direktørens holdning er, at Kommissionen i stedet burde se at komme i gang med at få lavet reglerne på en måde som dels understøtter fair konkurrence dels ikke understøtter alle mulige – og umulige – nationale fortolkninger efter landenes forgodtbefindende.
[add:489]