23948sdkhjf

DTL: Tysk utålmodighed er et vink med en vognstang

Kampen mod social dumping i transportsektoren har fuld opmærksomhed fra den tyske regering – og den vil fortsætte, indtil der er skabt et grundlag for stabile forhold på det tyske marked for vejtransport og logistik.

Det fremgik af den tyske transportminister Alexander Dobrindts tale torsdag aften ved årsmødet i den tyske vognmandsorganisation BGL i Hamburg. Ministeren fremhævede vanskelighederne ved, at markedet bruger social dumping som et decideret konkurrenceparameter.

Ministeren forklarede, at de tyske krav om minimumsløn skal ses som en del af kampen mod social dumping. Statssekretær for ministeren, Norbert Barthle, fulgte fredag op på ministerens udsagn ved at slå fast, at man fra tysk side vil have opklaret, hvordan EU-Kommissionen ser på chaufførers afholdelse af ugehvil. Får man ikke en afklaring, vil den tyske regering tage skridt til at fortolke reglerne, som det sker i Frankrig og Belgien – nemlig hvil uden for køretøjet.

Det oplyser direktør i NLA Søren Hyldstrup Larsen, der deltog i årsmødet.

Har ikke kendt besøgelsestid

Den faste holdning hos den tyske regering er forståelig, mener DTLs adm. direktør Erik Østergaard:

»EU bærer nemlig hovedansvaret for, at de enkelte lande tager sagen i egen hånd, når de ved selvsyn kan se, at den sunde konkurrence slår over i forskellige krumspring, der skruer spiralen i bund og ender i social dumping. EU har ikke kendt sin besøgelsestid på trods af, at situationen nu har bestået i en årrække og kun eskaleres til det værre. Når først Tyskland har mistet tålmodigheden, er det et vink med en vognstang til både Kommission og Parlament. Det har vel aldrig været meningen, at nationale markeder skal ødelægges, fordi det indre marked i praksis er dysfunktionelt på transportområdet.«

[add:499]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062