Scania lancerer ny bioethanol-motor
Scania lancerer en 9-liters rækkemotor med 5 cylindre og 280 hk, som kan køre på ED95 (bioethanol med additiver).
Afhængigt af råmaterialet og produktionsprocessen giver ED95 CO2-reduktioner på op til 90 % i forhold til en almindelig dieselmotor.
Brændstoffet har også en positiv effekt på udledningen af NOx-partikler.
Den nye motor arbejder efter dieselmotorprincippet, der fungerer med kompressionstænding. Den leverer et drejningsmoment på 1.250 Nm.
Med den nye P 280 præsenterer Scania nu sin fjerde generation af lastbiler, der anvender bioethanol som brændstof, og den første, der opfylder Euro 6-kravene.
»Bioethanol er den alternative brændstoftype, som er den mest tilgængelige, og som samtidig giver en enorm CO2-reduktion. Derudover er den nem at anvende her og nu,« siger Magnus Höglund, som er ansvarlig for alternative brændstoffer og drivliner hos Scania Trucks.
Markante CO2-reduktioner
Blandt de mere markante ændringer kan nævnes indsprøjtningssystemet og ændrede cylindre for at opnå øget kompression. Efterbehandlingssystemet er baseret på "SCR only"-filosofien, som Scania anvender i forbindelse med et stigende antal Euro 6-motorer.
Scania introducerede tilbage i 1989 sin første bioethanol-motor og opfyldte dermed Euro 3-kravene. Ethanol i alle mulige forskellige afskygninger er uden tvivl den mest tilgængelige vedvarende brændstoftype – både set ud fra et kvantitativt og et geografisk perspektiv. Det er relativt nemt og billigt at producere og håndtere, det nedbrydes ikke, og det giver markante CO2-reduktioner.
ED95-brændstof kan opbevares og tankes på samme måde som dieselolie og har gode egenskaber ved lave temperaturer. Og Scanias ED95-motorer har en ydelse, der svarer til dieselmotorers. For at få brændstoffet i Danmark, skal vognmanden have sin egen tank.
[add:489]