Ny olie klar til Euro 6
Efter at HVO nu er blevet certificeret i henhold til specifikationen TS15940 som biobrændstof til vejtrafik, giver Scania tilladelse til, at alle Euro 6-køretøjer fra Scania kan køre på HVO (hydrogeneret vegetabilsk olie).
Hvis man kører på ren HVO, som kemisk minder om fossil diesel, opnås CO2-reduktion på op til 90 %. HVO påvirker hverken køretøjernes egenskaber eller servicebehov.
Tidligere i år godkendte Scania HVO til anvendelse i alle slags Euro 5-køretøjer og til alle driftsprofiler. Med certificeringen kan alle Scania-brugere med et Euro 5 eller 6-køretøj nu anvende HVO. Det gælder således også busser.
Interessen er meget stor, melder Scania, og udfordringen består for de fleste i at få adgang til HVO, fordi både produktionen og distributionen på nuværende tidspunkt er begrænset.
HVO er et biobrændstof, som der har været talt om i de seneste år, efter at et antal producenter er begyndt at tilbyde det. Det er baseret på enten planteolier eller animalsk fedt. Ved hjælp af brint skabes kulbrinteforbindelser, der minder om fossil diesel. Det indebærer også, at brændstoffet kan distribueres og anvendes på samme måde som diesel – fx hvad angår kulde- og opbevaringsegenskaber. HVO kan således klare kulde ned til 30 minusgrader.
»I vores nordiske nabolande er HVO-merprisen lav, men i Danmark forventes HVO at koste ca. 4 kroner mere per liter sammenlignet med alm. diesel - med den nuværende afgiftsstruktur. Det lyder som en showstopper i Danmark, men fører man omkostningen ud til forbrugerniveau, stiger en typisk supermarkedvare med mindre end 1,5 øre ved kørsel på HVO fra dansk producent/lager til supermarkedhylden. Som samfund har vi dermed råd til at tage brændstoffet i anvendelse, men producenter eller transportør skal se image- og markedsføringsværdien og/eller motivere slutbrugeren til at betale en beskeden merpris for sine varer,« fortæller salgsdirektør hos Scania Danmark, Anton Freiesleben.
[add:504]