23948sdkhjf

Store bøder for blinde passagerer

Hver uge lykkes det ifølge det britiske Home Office – svarende til den danske udlændingestyrelse – omkring 10 immigranter at komme til Storbritannien illegalt på lastbiler, og presset har gennem en periode været stigende.

Problemerne har for eksempel  også bredt sig til Holland og de havne, der har udskibning mod den engelske kyst. Og de massive flygtningestrømme, der netop nu bevæger sig op igennem Europa, kan betyde, at problematikken kan sprede sig yderligere.

Home Office afholdt for nylig en konference i Bruxelles om situationen i Calais og indbrud i lastbiler. Blandt deltagerne var også ITD.

»Der er mange omkostninger forbundet med ulovlig indtrængen i lastbiler omkring Calais for de europæiske transportvirksomheder. Det gælder både bøder for blinde passagerer, ødelagt last og ødelagte lastbiler, som følge af at immigranterne bryder ind i bilerne,« siger Karen Roiy, EU-ansvarlig i ITD.

Store bøder til chauffører og vognmænd

Transportvirksomhederne føler sig også pressede af de franske og især engelske myndigheders håndtering på området. Lastbilchauffører og vognmænd pålægges bøder fra de engelske myndigheder med 2.000 engelske pund pr. blind passager, det vil sige 4.000 engelske pund i alt.

»Vi oplever, at vejgodserhvervet er blevet taget som gidsel i en europæisk problemstilling. På trods af grundige tjek på fransk side, så rammes transportvirksomheden af bøder, hvis der alligevel skulle være blinde passagerer med på vogntoget. Mange virksomheder oplever derfor et stigende økonomisk pres og stressmoment på grund af dette,« siger Karen Roiy.

Home Offices anvisninger siger, at hvis chaufføren følger deres procedurer for at tjekke lasten, herunder udfyldt nødvendige skemaer – og chaufføren er uddannet i at følge procedurer, så bliver virksomheden ikke pålagt en bøde.

Det er flere europæiske virksomheder dog uenige i, fordi man ikke mener, de engelske myndigheder efterlever disse retningslinjer. En af disse virksomheder er den danske transportvirksomhed, Kurt Beier, som er medlem af ITD.

»Kurt Beier har løbende 50 lastbiler, som kører frem og tilbage under Euro-tunnellen. Fra Kurt Beiers side har man afleveret en række bødesager til Home Office for at få et klart svar på, hvorfor de er blevet pålagt bøder, når de mener, at de har overholdt de gældende procedurer på området,« siger Karen Roiy.

[add:503]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078