Femern-tunnel i nyt tilbageslag
De dårlige nyheder er væltet ned over Femern-projektet i de seneste dage. I sidste uge meldte den tyske delstatstransportminister i Slesvig-Holsten, Reinhard Meyer, ud, at der går mindst to år, før den tyske godkendelse af projektet er på plads.
Det er bl.a. 4.000 protester mod forbindelsen i Tyskland, der spænder ben for processen. Det forlænger høringsfasen og ender muligvis i en retssag.
Dermed kommer gummigederne tidligst i aktion i 2019.
»Det er ganske tydeligt, at de gør tingene anderledes i Tyskland. Det respekterer jeg fuldt ud, men jeg skal ikke lægge skjul på, at forsinkelsen er vanskelig at håndtere i forhold til den igangværende udbudsproces. Jeg har bedt Femern A/S om et oplæg til, hvordan det kan håndteres,« udtalte den danske transportminister Hans Christian Schmidt i sidste uge.
»I den kommende tid skal forligskredsen og jeg vurdere, hvilke konsekvenser den nye tyske tidsplan får for håndteringen af projektet herhjemme. Økonomien i projektet påvirkes. Det samme gælder mulighederne for at udnytte den tildelte EU-støtte, som er givet for perioden 2016-2019. Det er nogle meget komplekse spørgsmål, som vil indgå i den finansielle analyse, der er under udarbejdelse,« siger Hans Christian Schmidt.
I dag skal Femern-forbindelsens topledelse derfor stå skoleret foran Folketingets trafikpolitikere og forklare sig. Den tidligere transportminister Magnus Heunicke (S) maner dog sine politiske kolleger til besindighed.
»Dansk politik er fuld af mandagstrænere. Den slags har vi ikke brug for her. Vi har brug for folk, der arbejder med os – og arbejder for Femernforbindelsen. Vi har ikke brug for det modsatte i den her situation,« siger Magnus Heunicke til DR Sjælland.
[add:499]