23948sdkhjf

Nye muligheder for at forhindre ulykker

Vejdirektoratet giver nu kommunerne nye våben i kampen mod højresvingsulykker. Der er netop åbnet for ansøgninger til puljen til cykelbokse, hvor kommuner kan søge om tilskud til at skabe mere sikre kryds og forhåbentlig forhindre de voldsomme ulykker mellem cyklister og lastbiler.

»En cykelboks er et ekstra venteareal til cyklister, som er placeret foran bilernes stoplinje i signalregulerede kryd. Jeg håber, at rigtig mange kommuner vil melde sig til projektet, så vi kan få mere viden om, hvorvidt cykelboksene har den samme positive effekt mod højresvingsulykker i Danmark som i andre lande« forklarer Marianne Foldberg Steffensen, der er leder af trafiksikkerhedsafdelingen i Vejdirektoratet.  

Vejdirektoratet er blevet tildelt midler fra den grønne transportpulje til et forsøgsprojekt med cykelbokse i kryds med meget cykeltrafik. Og vi kan bevilge op til 30.000 kroner i støtte pr. cykelboks.

Cyklistforbundets direktør, Klaus Bondam, er også glad for, at kommunerne nu får nye muligheder for at forhindre højresvingsulykker på deres veje.  

”Cykelboksene er et længe ventet initiativ. Jeg håber, at de kan hjælpe kommunerne med at bekæmpe de voldsomt fatale og meget utryghedsskabende højresvingsulykker. Hver en ulykke er en for meget,” siger Klaus Bondam.

Puljen til Cyklebokse er et led i det forebyggende arbejde mod højresvingsulykker, hvor Vejdirektoratet rådgiver kommunerne om, hvordan de kan indrette lyskryds, så risikoen for højresvingsulykker bliver så lille som mulig.

Ansøgningsperioden slutter den 30. oktober.  

Syv måder at forbedre sikkerheden for cyklister i kryds:
 
• Tilbagetrukket stoplinje og cykelboks: Når der er cykelsti helt frem til krydset, vil en tilbagetrukket stoplinje på mindst fem meter, eller en såkaldt cykelboks, gøre cyklisterne mere synlige for bilisten uden brug af spejle.
 
• Udsyn mindst 70 meter bagud: Chaufføren i en højresvingende bil eller lastbil skal kunne se mindst 70 meter tilbage i højre side.

• Ingen rabat mellem cykelsti og kørebane: På de sidste 30-50 meter før krydset må der ikke være en rabat mellem cykelsti og kørebane. Den højresvingende får dermed bedre mulighed for at se cyklister i sidespejlene, ligesom det fremmer bilistens erkendelse af vigepligten.  

• Før-grønt for cyklister: Cyklisterne får grønt før bilerne, hvilket giver bilisterne bedre mulighed for at se dem før et højresving.  

• Afbrudt cykelsti: Man forkorter cykelstien, så den stopper 15-25 meter før krydset. På den måde kan biler og cykler flette inden krydset, så ligeudkørende cyklister placerer sig på de højresvingende bilers venstre side.  

• Separat regulering: En signalteknisk løsning, hvor lyset reguleres, så den ligeudkørende trafik afvikles først og den højresvingende bagefter.  

• Forskudt passage: Cykelstierne føres rundt om krydsets hjørner, så de krydser vejen en smule forskudt i forhold til den oprindelige kørselsretning.

[add:450]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063