DEBAT: Vi overlever ikke uden enklere regler
Netop forseelser og bødestraffe er transportbranchens største udfordring. Mange dygtige chauffører er søgt over i bygge- og anlægsbranchen. Her er ingen bøder og der er højere løn.
I mange år har det offentlige givet arbejdsløse, der ikke kunne finde andet arbejde, et stort kørekort. Således har standarden i faget, været faldende over år.
Vi har medarbejdere, hvor vi truer med fyring, hvis de overtræder køre/hviletidsreglerne, alligevel overtræder de. Vi har til gengæld ingen chauffører, der gør det med vilje, eller for den sags skyld ved, hvilken regel de har overtrådt.
Alle bliver instrueret i reglerne, ikke mindst på de obligatoriske EU Kvalifikations kurser. Alligevel overtrædes reglerne hele tiden. Kørslen er tilrettelagt, så reglerne kan overholdes. Ingen har på noget tidspunkt været til fare for sikkerheden pga. af overtrædelsen.
Når vi konstaterer overtrædelsen, typisk når der aflæses biler og kort, så har overtrædelsen allerede fundet sted, og er registreret. Chauffør og vognmand kan blive straffet fra den dag aflæsningen sker, og 1 år frem. De fleste forseelser er som følger:
Glemmer at trykke på pause tasten, når der skal holdes pause. Herved springer tachografen (på nogle typer) automatisk til "andet arbejde".
Nogle tachografer afbryder pausen, hvis chaufføren sætter tænding på for at se, hvor lang tid der er tilbage. Så er der ikke holdt uafbrudt pause i 45 minutter, og pausen er ikke længere en pause.
Når det er fyraften, glemmer man at tage kortet ud af tachografen, eller man tror, at det er i orden at lade det sidde i.
Man henter sin bil på værkstedet om aftenen efter at have besøgt familien i nærheden. Hermed er køretiden næste dag begrænset, men det har man ikke tænkt over.
Førerkort går i stykker, så får man ikke et nyt, der gælder i 5 år, men et erstatningskort, der har samme udløb som det defekte kort.
Når der er saltudkald eller plovkørsel, glemmes at trykke på "out kørsel".
Der tages ikke hensyn til ved kontrol, at det via lønsedler kan dokumenteres, at man kun har været på arbejdet i normal tid, og ikke konstant i f.eks. 1 uge i træk. Selvom man kan dokumentere via flådesystemets udskrifter, at en bil har holdt pause eller hvil, gælder det ikke.
Regler, såvel i overenskomster som i det danske erhvervsliv, er lavet af jurister. Reglerne er tilpasset meget store virksomheder, der har specialiserede og uddannede medarbejdere til enhver opgave. I transportbranchen er næsten alle virksomheder i størrelse mellem 0 og 5 chauffører. Bogholderen kommer et par timer om onsdagen, og vognmanden og chaufførerne er gået ud af folkeskolen tidligt, og fortsat, måske i en håndværksuddannelse. Kun de færreste har evne og tid til at forstå de meget komplicerede regler. Vi overlever ikke uden mere enkle og forståelige regler.
Steen Tofteng
Brandstrupvej 10
2610 Rødovre
[add:500]